Eindelijk weer op reis!

Nederland,

Vrijdag, 13 mei. Vilnius
Hmmmm, vrijdag de 13e zou dat nou een goede dag zijn om een reisje te maken? Maar we mogen weer, we hebben deze reis al 3x uitgesteld. Ik ga op reis met mijn vriendin Liesbeth die ik al mijn hele leven ken. Al meer dan 50 jaar vriendinnen, toch best uniek.
Nadat we 2017 samen naar Marrakech waren geweest maakten we voor vertrek uit Marokko al een plan. In 2020 zouden we naar Azerbeidjan gaan, en de tickets waren al gekocht. Toen kwam covid.... De wereld ging op slot en buiten Europa reizen leek lang niet mogelijk. Het volgende plan was Moskou. Nooit geweest. Toen kwam Kiev in beeld. We zouden daar nu, in mei 2022 heen reizen, het beloofde een prachtige reis te worden. Totdat de oorlog uitbrak.......

Nu reizen we vandaag naar Vilnius, de hoofdstad van Litouwen. We gaan een tripje door de Baltische Staten maken. Eerst Litouwen, daarna Letland en Estland. Ook niet verkeerd!
Om 13.10 uur vertrekt onze vlucht vanaf Eindhoven Airport.
Het is erg druk op de airport maar we komen toch binnen 15 minuten de security door. De vlucht is kort, precies 1 uur en 50 minuten later landen we op Vilnius airport. We hebben geluk, de bus "3G" die naar de stad gaat wil zojuist vertrekken. We wurmen ons nog net naar binnen en betalen het astronomische bedrag van 1€ pp. Alleen cash te betalen en niet met een briefgeld van meer dan 5€. Zo hobbelen wij door de buitenwijken, langs het oude historische centrum, over de rivier Neris naar halte Europos Akste. En laat dat nou net tegenover ons hotel zijn, het Radisson Blu Lietuva.
Een prachtig mooi groot hotel, best luxe ook. We slapen hier 3 nachten. Nadat we ons geïnstalleerd hebben zetten we eerst 'n bakje koffie. Altijd 'n goed plan toch? Daarna lopen we de stad in. Een mooie oude stad. Veel parkjes en fris lente groen wat net ontluikt. Overal blauw gele linten, Oekraïnse vlaggen en zelfs perkjes in geelblauw. We passeren mooie gebouwen, hippe winkeltjes en terrassen. Wat opvalt is het grote aantal koffietentjes. Hier is echt 'n koffie cultuur. Bij de universiteit horen we mannen zingen. We volgen onze oren en dan ineens staan we op de faculteit middenin een studentenfeest. Met Litouwse meezingers die wij dus niet kennen, maar wel 'n gezellig feestje op 'n binnenplaats.
Via mooie kerken, torens en pleinen lopen we terug richting hotel. We eten bij "la Crepe" een lekkere salade met mango, avocado en scampis voor een democratische prijs. Langs de rivier terug naar het hotel. Eventjes langs de skybar voor een mooi uitzicht. Toch nog ff meer dan 10.000 stapjes gezet. Een mooie start van een hopelijk hele gezellige week. We nemen er nog eentje op! Cheers!

Heel veel plezier en ik ga je volgen in deze reis.

Sylvia 2022-05-13 21:51:43

Enjoy! 😎

Moniek 2022-05-13 21:57:24

O wat fijn weer , lekker weg. Klinkt nu al goed! Wij morgen naar Antwerpen 3 dagen en in juni 2 weken Griekenland. Ook weer lekker! Heel veel plezier, zeker leuk zo'n lange vriendschap. Ik en m'n vriendin al een jaar of 35......

Inge 2022-05-13 22:37:00

Heel veel plezier Lianne. Heel bijzonder zo lang vriendinnen. Ik heb ook nog een vriendin vanaf de lagere school. Echt speciaal. Leuke bestemmingen denk ik. Ik verheug me al op je verhalen. Enjoy

Marjo 2022-05-13 23:22:36

Geniet ervan !!

Carry 2022-05-14 07:30:03

veel plezier dames ik ga jullie volgen

Greet 2022-05-14 07:35:39

Heel veel plezier allebei!

Christine 2022-05-14 08:35:14

Baltische Staten: een mooie reis! Veel plezier samen!

Monique 2022-05-14 21:19:49

Heel veel plezier samen, geniet ervan!