Roadtripping

IJsland, Múlaþing

Zaterdag 10 juli, Mjoanes.
Vandaag reizen we weer een heel stuk naar het noorden. Het is nog geen 300km maar afstanden zeggen hier niet veel. De hoofdweg, ringroad 1 is ook maar een 2 baans weggetje. Een beetje een provinciaals weggetje, zeker geen snelweg.
Nog lekker ff douchen, en dan ontbijten. We zitten aan tafel met 2 Deense vrouwen, later komt er een oudere man bij hen zitten. Misschien is hij hun vader?
Ook zit er een Aziatische vrouw kippenpootjes af te kluiven voor ontbijt. Smak smak! En een Oostenrijks jong stel met een 8 maanden oude baby. Gezellig!

We vertrekken naar de "grote" stad, Höfn.
Onderweg zouden we rendieren tegen kunnen komen, dus we zijn vol verwachting. We screenen het landschap continue maar ze laten zich niet zien.
In Höfn gaan we boodschappen doen bij de Netto supermarkt. Er is ook maar 1 supermarkt. Daarna rijden we nog wat rond maar er is weinig actie in Höfn. Bij de haven heb je wel 'n mooi uitzicht op de 3 gletschers waar we vandaan komen.
Wat hier geldt als een stadje is eigenlijk gewoon 'n groot dorp. In Oerle wonen waarschijnlijk even zoveel mensen.
Goed het plan was om langs de Vestrahorn bergketen te rijden maar die is helemaal in de wolken gehuld je ziet 'm amper. Das verloren tijd, dus dan maar verder.
Na Höfn rijden we door 'n lange tunnel, door de berg heen. En kijk, aan de andere kant is het zonnig en geen wolkje aan de lucht.
Het landschap is vandaag adembenemend mooi. Bergen met sneeuw erop, lange diepblauwe fjorden, afgronden met rotsen waar de zee tegenaan beukt. Eilandjes, veel zeevogels en na de Vestrahorn bergen dus prachtig weer.

We rijden langs "enge" bergen. Heel hoog, zonder begroeiing en met stenen/gravel in diverse tinten. Een grote afgrond en in de diepte de zee. Als het hier gaat schuiven van die berg ben je nergens.
We picknicken in de auto want het waait te hard aan de zee.
Dan verder naar Djupavegur.
Hier zou een hotpool in de natuur zijn. De navigatie leid ons echter naar 'n industrie terrein. Er lijken meer mensen op zoek te zijn.....Het ding blijkt echter onvindbaar ook bij navraag bij enkele locals.
Djupavegur blijkt een gelukkig ook schattig dorpje. We gaan koffie drinken bij een restaurantje met uitzicht op de haven en enkele mooie gebouwtjes. De verwarming staat er aan, ook in juli!

Nog een stop in Breidarfjordur waar zich ook een brouwerijtje bevind. Niet getest, we moeten nog een stuk. Na het dorp missen we een afslag waardoor we nog een fjord af moeten rijden. Dan buigen we de binnenlanden in.
Pas tegen 18 uur komen we aan in Mjoanes, iets onder de stad Egilsstadir. We slapen hier op een oude boerderij, ze hebben kamers maar je kunt er ook kamperen.
Elsa en Magnus leiden ons rond en de accomodatie is echt prima. We gaan een stukje lopen en zien wat weidevogels. Het is een uitgestrekt stuk land een heuvel op en je moet door enkele hekjes.
In de avond arriveert ook Mandy. Zij verbleef ook in het Skyrhusid. Ze is Duits maar woont en werkt in Abu Dhabi. We koken en eten samen en kletsen zo heel wat uren weg.
Als we net in bed liggen, zit Michel ineens rechtop in bed. Opeens zat er een grote zwarte kat langs zijn bed. Waarschijnlijk is ie door 't raam naar binnen gekomen. Das schrikken zeg! Enfin, raam dan maar dicht, kat de kamer uit.
Welterusten! góða nótt!

Geweldig mooi dat lege landschap waarin toch zoveel te zien is! En in Ijsland hebben ze dus ook katten...ecjt schrikken zeg! 😅

Monique 2021-07-12 12:36:17

Wat een mooie fotos weer👍🙂