Húsavík

IJsland, Þingeyjarsveit

Donderdag 15 juli, Laugar.
Het gaat vandaag een bijzondere dag worden! Allereerst schijnt de zon weer volop, das allicht een goed begin.
We rijden eerst een stukje terug naar het Myvatn meer. Hier zijn de pseudo kraters van Skutustadir. Een groep met kraters. Ze liggen in het vulkanisch gebied bij Myvatn. Pseudo kraters, zijn kraters die niet in verbinding staan met magma lavastromen dus geen krater pijp hebben. Dit verschijnsel komt alleen voor op Mars en op IJsland. Van bovenaf hebben we er fantastische foto's van gezien, maar vanaf de grond of zelfs van boven de kraterrand ziet het er niet heel erg indrukwekkend uit.

We rijden naar Husavik, een groot dorp op 42 km afstand. We gaan eerst koffie drinken als we daar aankomen. En wat rondkijken in het dorp. Er is een bijzondere kerk in rood wit, met een schilderij boven het altaar van Jezus in een lavaveld.
We gaan langs bij de North Sailing waar we een walvistourtje geboekt hebben. Er zijn 4 maatschappijtjes die tourtjes doen. We gaan om 14 uur vertrekken. Gisteren online gereserveerd er was toch al heel veel vol geboekt.
Tijd voor een lunch. Er is hier een hele bekende no-name fish & chips tent. Die gaan we eens testen.
Werkelijk ver-ruk-ke-lijke, en super verse gebakken visjes. De porties zijn royaal, wat ook wel fijn is natuurlijk. Het weer is geweldig, het is gewoon warm, wel 17°C! In je 't shirtje op het terras bij die visboer, dat is genieten zeg!

We melden ons een kwartier voor vertrektijd bij North Sailing. Het is een mooie lange houten boot. Met bankjes langs de randen, en 'n paar in het midden waar je op kunt zitten.
We krijgen allemaal thermo overalls want het kan flink waaien op zee. Uit voorzorg hebben we ook thermokleding, handschoenen, fleece, (dons) jassen en muts mee, maar het is zulk prachtig weer, al die laagjes zijn niet nodig.
De boottocht duurt 3 uur, en in die tijd hopen we walvissen te zien, al is het er maar eentje!
Als we de haven uit varen zien we een dolfijn. Das alvast een mooi begin.
Het is fijn op de boot, de zee is zo rustig, het is een relaxed tochtje. Na een tijdje is er een locatie gevonden met walvissen. De bootjes houden contact met elkaar en ze hebben goede apperatuur aan boord.
We zien als eerste walvis een grote Humpback Whale, een bultrug. Het zijn gigantische beesten, ze kunnen tot 19 meter lang worden en tot 40 ton wegen. Het eerste wat je ziet is een spuitfontijn. Daar zit dan de walvis. Hij komt een aantal keren omhoog, en op het laatst gaat ie naar beneden de diepte in en slaat hij met zijn staart. Een sierlijke move!
De bultruggen kunnen 5 tot 10 minuten beneden blijven en komen dan weer naar boven. Maar je weet natuurlijk nooit precies waar dan en wanneer. Je screent continu de zee af op bewegingen. En dan is het zover, na 7 minuten komt ie weer boven. Dit herhaalt zich nog 'n keer of vijf zes. Echt geweldig! Vooral toen het beest vlak voor de boot lag!
We denken dat het steeds dezelfde bultrug is geweest maar het kunnen net zo goed andere zijn geweest. Van de 9 soorten walvissen die hier voor komen hebben wij alleen deze soort gezien. Het is een hele bijzondere ervaring om dit mee te mogen maken, zoals de kapitein zei "a gift of nature". En zo is het!
We varen nog langs een eiland met puffins. Ze vliegen af en aan, zo herkenbaar. Wat we niet wisten, ze kunnen tot 70 meter diep duiken om vis te vangen en 2 tot 3 minuten onder water blijven. Hoe knap zeg! Onderweg krijgen we een kop warme chocomel met een knapperend vers kaneelbroodje. Smullen!
Tegen 17 uur varen we de haven van Husavik weer in, een hele ervaring rijker. Wat een avontuur!

We eindigen bij Geo Sea spa. Een serie heerlijke thermale baden, maar wat het aller bijzonderste is, dat is de view. Vanuit je stomende bad, gevuld tot aan de rand zoals een inifinity pool, kijk je uit over de zee en zie je de besneeuwde bergen aan de overkant. Wat een killer view! Misschien kan je nog wel een walvis spotten diep beneden je, Geo Spa ligt namelijk hoog op een klif.
Het is best druk, het is ook zulk schitterend weer vandaag!
Na 2 uur stappen we met verrimpelde vingers uit het bad.
Bij het douchen staan nog allerlei verwen spullen. Shampoo, conditioner en douche gel met berkengeur (birch). Echt IJslands dus!
Wat een top einde van - ja alweer - een geweldige dag!

Prachtige foto’s!! Echt adembenemend!