Dos levadas

Portugal, São Vicente

Woensdag 1 juni, Sao Vicente.
Vandaag zou het beter weer moeten worden maar het regent lichtjes als we wakker worden. We vertrekken tegen 8. 30 uur en rijden eerst naar Cabo Girao. Daar heb je een uitzichtspunt met een glazen stuk, de Skywalk. Het is er stervens druk, zo vroeg op de morgen al. En amper parkeerplekken natuurlijk. Onze Panda staat heel schuin met de neus omhoog, als die maar niet naar beneden gaat rollen.......
We zitten in een wolk dus amper zicht op de Skywalk. Dat is jammer zeg, nog maar een keertje terugkomen bij helder weer.

De volgende stop is in het dorp Ribeira Brava. Ook hier is het al druk op de vroege ochtend. Ze zijn het strand aan het prepareren voor het zomerseizoen. Er staan al wat strooien parasolletjes en ze zijn bezig met houten vlonders op het kiezelstrand. In een klein cafeetje is het tijd voor een "café com leite", altijd wel 'n goed idee toch.
Nadat we Ribeira Brava goed hebben bekeken rijden we verder. Ons doel is de start te vinden van de "Levada Moinho", die zich ergens achter de kerk van Ponta do Sol bevind. Te zien aan 't aantal wandelaars zijn we in de buurt. Alle parkeerplekken zijn bezet, dus via een supersteil steegje met bananenbomen sjeezen we weer naar beneden. Best eng! We vinden uiteindelijk toch 'n redelijk vlakke plek langs de grote weg zo'n 500m vanaf het kerkje. Het start punt van deze levada wandeling is snel gevonden. We lopen heen via de "Levada Moinho". De kabbelende, en soms zeer snelstromende levada is steeds rechts van ons. Het pad is vrij vlak, en dat zijn volgens Lianne toch de beste paden. De vegetatie is wederom weelderig, maar met flink wat vergezichten het dal in. Veel varens, eucalyptusbomen, laurierbomen, en vetplanten en varens op de rotswanden. Prachtig, prachtig. Het weer is afwisselend, beetje zon, felle zon, beetje regen, kleine bui. En dat herhaald zich steeds weer. Daarom ook de vergelijking met het weer in IJsland, 4 seizoenen per uur! Regenjas aan, 5 minuten later weer uit, want dan is 't intussen bloedheet. Goed, over 't algemeen is 't best goed te doen.
We gaan na 1,5 uur picknicken bij een waterval. Ook hier weer mooie vogeltjes. (roodborst en madeira goudhaantje)
We komen aan het einde van de Levada Moinho. Met stenen trappen kan je nu verder naar boven, ongeveer 150m hoger kom je dan op de "Levada Nova".
Als je deze levada stroomafwaarts volgt kom je in het dorp uit. Deze trail is wel wat spannender, je loopt veel hoger, dus de afgronden zijn dieper. Bovendien ontbreekt er afzetting. Goed evenwicht houden is dus extra belangrijk.
Ook lopen we achter 'n grote waterval door, en door 'n donkere tunnel. De hoofdzaklamp komt nu van pas.
Onderweg steeds mooie vergezichten. Maar ook de levada paden mogen er zijn. Het is leuk dat we via de andere route terug kunnen, meer afwisseling. Na ruim 3,5 uur staan we weer bij de kerk, na een heerlijke tocht.

Dichtbij bevind zich een bijzondere waterval, de Cascades dos Anjos. Dat is een hoge waterval die gewoon op de verharde weg neerklettert. Ook wel bekend als de enige gratis wasstraat van Madeira. Dat willen wij wel eens meemaken. Nou, het is echt de moeite van 'n ommetje waard! Wat een bijzondere plek ook weer!

Terug bij 't appartement wordt het steeds warmer. We kunnen zelfs gebruik maken van ons terras, voor de eerste keer. Heerlijk! S'avonds gaan we beneden in het dorp eten. Kip en kabeljauwquiche met salade. Naast ons zit een Belgisch stel uit Gent. Zij zitten ook in ons apartementencomplexje. We raken aan de praat, heel gezellig. Ook echte reizigers, ze reizen eigenlijk precies zo als wij. Dus uitgepraat ben je dan niet snel. Een prachtige en vooral gezellige afsluiting van de dag!

Het ziet er weer prachtig uit! Geniet er nog van.