250.000

Letland, Riga

Maandag 16 mei, Riga.
Om 6 uur in de ochtend gaat de wekker. En om half 7 zijn we de eerste bij het ontbijt buffet.
We gaan namelijk verkassen vandaag. We hebben een tourtje geboekt bij "Discover Lithuania" van Vilnius naar Riga.
Een taxi brengt ons voor 5 euro naar het opstappunt van het tourtje, tegenover de kathedraal. We gaan met een minibusje, en onze 2 medereizigers komen uit Ierland. De Litouwse chauffeur Andrius gaat met ons op stap, en we vertrekken om stipt 8 uur. Eerst 2,5 uur rijden naar de eerste stop, de heuvel van de kruizen. Iets buiten het stadje Šiauliai ligt een kleine heuvel, een pelgrimsoord volgestouwd met kruizen. In allerlei soorten en maten van mega groot tot piepklein. Ook veel rozenkransen, Maria beelden, maar vooral super veel kruizen.
Grote kruizen, omhangen met talloze andere kleinere kruizen. Kruizen met namen, zonder namen, met datums, zonder datums, daartussen kleine altaartjes, engelen. Noem het maar op. Er schijnen hier 250.000 kruizen te staan.
We hebben ze nageteld, maar we missen er toch echt 3!
Bovenal een hele spirituele plek, en hangt een bijzondere sfeer. Tussen de kruizen bloeien volop de prachtige blauwe vergeet-mij-nietjes. Hoe toepasselijk......
Een klein deel van de heuvel is enkele weken geleden afgebrand, dit gebeurd steeds opnieuw omdat mensen er toch kaarsen branden hoewel dit streng verboden is. Sommige kruizen vergaan, vallen om, vallen op andere kruizen. Het is heel dynamisch. Hoeveel er staan veranderd voortdurend, mensen komen nieuwe brengen, soms is er 'n brandje, het aantal is variabel.

We stappen vol indrukken de minibus weer in. Onderweg passeren we velden vol geel koolzaad. Het geel van de velden en het blauw van de lucht, het is prachtig. Ook zien we kuddes wilde herten, en veel, heel veel ooievaars. Op nesten op palen in de dorpen, of op de grond in weilanden. Ooievaars in overvloed.
We passeren de grens met Letland (Latvija), geen grenscontrole want we reizen binnen de EU.

De volgende stop is in Letland bij het Rundale paleis. We hebben hier twee uur de tijd. We kopen een ticket voor het paleis zelf en voor de tuinen. Een prachtig gerestaureerd paleis. Heel groot en talloze prachtig ingerichte vertrekken. Allemaal op kleur met bijbehorende gekleurde oude behangetjes. Elke kamer een mooie haard in delftsblauwe tegeltjes. Prachtig, prachtig!
De paleistuinen zijn uitgestrekt en in stijl aangeplant. Waterpartijen en thema tuinen. Vooral de tulpen bloeien volop, de rest staat in knop of is nog niet zover.
We eten een boterham en nemen een kopje thee uit de thermosfles. Heerlijk zo te picknicken!

Niet heel ver van Rundale ligt het kasteel van Bauska. Half middeleeuws kasteel en twee eeuwen later een stuk paleis er aan gebouwd. We lopen er wat rond en gaan dan nog wat thee drinken in het gras aan de rivier tussen de bloemen. Heerlijk, het is ook superlekker genieten in de zon!

Tegen 17 uur rijden we Riga binnen. Bij het huis van de Zwart koppen worden we afgezet. Wat een heerlijke dag was dit! We lopen naar ons hotel, "Wellton Center".
De kamer is mooi, zeker niet groot maar comfortabel. We installeren ons. Daarna lopen we nog wat rond om een eerste indruk van Riga op te doen. De oude huizen baden zich in het laatste lentezonnetje van vandaag.
We eten bij een klein ietwat studentikoos tentje. Goed en lekker, zonder fratsen.
We sluiten af bij "Double Coffee" met inderdaad 'n dubbele koffie en wat lekkers.