Naar de grote stad

IJsland, Reykjavik

Donderdag 22 juli, Reykjavik. De dag begint nat. Hadden we gisteren nog een geweldige mooie zonsondergang in warme tinten, nu is het grijs en nat. Lichte regen. De top van de berg Kirkjufell is gehuld in wolken. Hmmmmm......
Het waait ook weer enorm net als gisteren, maar dat kan in zuid Snaefellsness weer heel anders zijn weten we van gisteren.
We ontbijten met zicht op de Kirkjufell. Het blijft 'n bijzondere berg.
Daarna nog even betalen bij Anna Julia op de boerderij. Kom binnen, kom binnen! De voormalige uitwisselings studente uit Gent (maar oorspronkelijk uit Vietnam) is er ook. We praten even in, zij Vlaams, wij Nederlands. Ze heeft hier op de boerderij een jaar gewoont als uitwisseling student. Daar is een bijzondere warme band uit ontstaan.

We gaan rijden. Regen, harde wind, en boven op de berg ook dichte mist. Aan de andere kant, bij de zee lijkt het ook niet veel beter. De wind is wel minder hier.
Bij het goudkleurige strand van Ytri Tunga liggen er zeehonden voor de kust. Het is nu eb, ze liggen op zwarte rotsen net voor de kust. Direct achter de nu droog gevallen rotsen vol zeewier.
We zien eerst 4 zeehonden aan de linkerkant. Dat is al fijn! Het valt echter niet mee om ze te fotograferen, het miezert en de lens zit gelijk weer vol druppeltjes nadat je 'm steeds droog hebt gemaakt. Echt balen!
We lopen stuk naar de andere kant. Daar op een rotseiland zo'n 100 meter uit de kust ligt een hele kolonie zeehonden in de relax stand, wel zeker 25!
Het is ondertussen ook opgehouden met regenen. Das ook 'n meevaller.
Tussen de rotsen ligt heel veel zeewier in bijzondere kleuren en afmetingen. Daar tussen scharrelen mooie kleine gekleurde vogeltjes, zeer goed gecamoufleerd, de steenlopers. Ook hele gave vogeltjes!

We zijn wel wat nat en koud geworden van het zeehonden spotten. Maar er schijnt een hotpot in de buurt te zijn. Een beetje verscholen, maar we vinden 'm. Het is een kleine warmwaterbron waar slechts 3 personen tegelijk in kunnen zitten. Je zit dan wel tot je nek in het 40°C warme water. We zijn er met 3 auto's, allemaal op zoek naar die bijzondere Landbrotalaug. Helaas staat er een bordje bij, gesloten wegens corona. Ook begrijpelijk!

Door naar Borgarnes, een klein stadje. Hier nemen we een koffie en lunchen we. Ook koopt Lianne hier Ijslandse Plötulopi wol om van de winter te gaan breien. De keuze valt op lichtgrijs, donkergrijs, crème, en een fellere kleur blauw.

Via Akranes waar we een ommetje doen om de Hvalfjordur fjord. Een klein zonnetje laat zich soms even zien, en het wordt droog. Naar Reykjavik, de hoofdstad. Hier is het echt druk. Zoveel auto's hebben we lang niet gezien.
Bij de airbnb krijgen we met de code het sleutelkastje open. Er hangt alleen geen sleutel in. Na bellen komt er binnen 5 minuten iemand met een sleutel. De vorige gasten hebben de sleutels in de kamer laten liggen. Vandaar.....
De kamer is pas nieuw en van alle gemakken voorzien. De gezamenlijke keuken is echter niet meer van deze tijd. Die moet waarschijnlijk nog in de renovatie.

We lopen een stuk door de oude stad. De eerste indrukken zijn positief. Het mooie Harpa gebouw is prachtig aan de buitenkant. Helaas wel gesloten tot 3 augustus. Morgen gaan we de stad verder verkennen.