Al het goede komt van boven

Jordanië, Maeen Sub-District

Dinsdag 28 maart, Jerash. Echt heerlijk geslapen. En Moneera heeft weer een fantastisch ontbijt klaarstaan. Gisteren heeft ze koekjes gebakken "the thorn of Jezus" genaamd. Rond met inkepingen. Erg christelijke mensen hier. De koekjes zijn overigens erg lekker.
Het hotel loopt goed, ook nu met ramadan zijn ze zo goed als volgeboekt.

We halen bij de bakkerij nog iets voor lunch. Twee broodjes gevuld met spinazie. En dan vertrekken we. We willen ook nog even stoppen bij een tankstation om de bandendruk van het rechter voorwiel te controleren. We denken dat die iets slapper staat. Kom maar deze kant op wenken twee medewerkers bij de benzinepomp.
Even bandenspanning controleren....jaja....
Voor we er erg in hebben staat de krik eronder en zijn zowel de voorste als achterste band eraf.
Er is iets heel erg mis met de ventielen dat zagen ze zo.
Ze doen heel druk, en het gaat 20 jod kosten. De oude ventielen zijn chinese troep, ze moeten dringend worden vervangen. We denken dat ze dat zeiden maar er wordt alleen arabisch gesproken.
Uhhh ho eens effe....wij kwamen een beetje lucht vragen. Hier klopt iets niet, we worden duidelijk opgelicht.
Lianne loopt naar het kantoor. "Someone speaks english?".
Ja hoor, een grote man loopt mee. Ik leg uit wat er aan de hand is. De mannen krijgen er van langs. Zo ga je niet met buitenlanders om. Betaal ze maar 3 jod en dan is het goed zegt de grote man.
Opgelucht maar nog steeds heel verbaasd over wat er net is gebeurd rijden we weer verder. Bizar verhaal dit!

We rijden naar Ma'in hotsprings. We gaan hier lekker genieten.
De hotsprings zijn een aantal watervallen waaronder een hele hoge met echt warm water. Een warm water waterval, het water is 48°C.
Het is nog lekker rustig, dat is fijn zeg!
De waterval klettert naar beneden en je kunt er precies onder gaan staan. Het water heeft wel een enorme kracht maar het is zo bijzonder om er onder te gaan staan. Net of je onder een gigantische douche staat. Bovendien heerlijk warm. En het bassin waarin het valt is dan net een enorm warm bad.
Iets hoger op de rots kan je achter de waterval doorlopen. En is er een grotje waar stoom uit de wand komt. Het water wat hier uit de rotswand stroomt is zo heet dat je je voeten er niet eens in durft te steken. Ze zouden verbranden.
Maar het is wel lekker om even in die grot te zitten, heerlijk.
Overal varens en frisgroene mossen die sijpelen van het water. In die warmte en vochtigheid gedijen ze goed.
Het is toch een mooie speling van de natuur dat zoiets bestaat, een echte warme waterval. Al het goede komt van boven dat blijkt wel weer!

Er zijn enkele buitenlanders, en een lokaal gezin. De vader gaat met de kinderen onder de waterval. De moeder -compleet ingepakt- mag enkel toekijken. Vrouwen hebben hier behoorlijk wat achterstand in gelijke rechten. Die zijn namelijk erg ver te zoeken hier......
Ineens komt er een grote groep van 25 Duitsers aan wandelen. Fossielen, oud, grijs en rimpelig. De helft durft niet eens het water in. Het is wel leuk om dit gade te slaan hoe dat gaat in zo'n groep.
We blijven 3 uur bij de waterval, het is namelijk zo ontzettend leuk. We genieten er volop van. We kopen een koffie bij de parkeerplaats, vandaag hebben we wel geluk en is er iets open.

Dan gaan we rijden. We hebben een hotel in Jerash. Eerst slingeren we naar de Dode Zee. We komen weer langs ons hotel. Dan richting Amman. We rijden eigenlijk net langs Amman af, maar het is behoorlijk druk op de snelwegen. We staan zelfs een tijdje in de file. Er zijn niet echt verkeers regels. Gewoon go-with-the-flow en veel toeteren, zoiets.
Eindelijk geraken we uit Amman.
Een eindje verderop zit een politieman pal langs het hele drukke verkeer te bidden op een kleedje op de vluchtstrook.
Ongelofelijk!
Allemaal leuk hoor die islam met zoveel keer per dag bidden. Maar het kost ook best veel tijd zo'n hobby.....

We arriveren in Jerash en rijden zelfs direct goed naar het hotel. We hebben een mooie kamer met uitzicht op de Zeus tempel en de opgraving. Een prachtig uitzicht! In de avond blijven we hier eten. Er is linzensoep, en daarna kebab van kip of vlees. We hebben ook geen zin meer om ergens een restaurant te moeten zoeken. Al genoeg in de auto gezeten vandaag.

wat een avontuur jullie hebben veel meegemaakt nog een fijne dag morgen en een goede terug reis