Bello, bello!

Italië, Milaan

Donderdag 24 September.
Das best lekker ontwaken in de suite. Na een heerlijke regendouche zijn we klaar voor het ontbijt. Het is in buffetvorm,
maar je mag het alleen aanwijzen wat je wil. Ze komen het vervolgens aan je tafel brengen.
Buiten is het zwaar bewolkt, de voorspelling is droog en slechts 1 uur zon voor de hele dag. We kunnen de paraplu's wel in de hotelkamer laten dus. Al dat gesjouw voor niks is ook zo wat. We zijn amper bij 't metrostation of 't begint best wel hard te regenen. Dat was niet de afspraak! Michel haalt de paraplu's, onder het motto als je ze bij hebt blijft het droog. Deze formule blijkt te werken.

Met de metro naar Duomo. Boven de grond vergapen we ons aan de werkelijk prachtige dom. Helemaal uit marmer. Schitterend! In een nabijgelegen kantoortje kopen we tickets. We willen het dak op. Voor 13 euro mag je zowel op het dak, in de dom zelf, een crypte en een museo. Het kaartje blijft 3 dagen geldig voor alle onderdelen.
Het zijn heel wat traptreden tot op het dak. Onderweg ook nog het mondkapje op. Maar als je dan helemaal oververhit op dat dak bent aangekomen dan heb je ook wel wat!
Je ziet de marmeren sculpturen van heel dichtbij, 135 de torentjes met kantwerk uit marmer, engelen en honderden heiligen die balanceren op fragiele puntjes van ranke torentjes. De zon dreigt zelfs door te komen, hoeveel minuten zijn er nu om van dat uur? Het uitzicht over de Piazza Duomo, en de galleria Vittorio Emanuele van bovenaf is prachtig! Bello, bello!
Als we de 2245 beelden, of in elk geval een flink aantal daarvan tot ons hebben genomen, dalen we weer af tot in de Duomo zelf. Deze is ook prachtig, met veel glas in lood ramen, een schitterende vloer en heel veel superhoge pilaren.

We nemen een heerlijke koffie, staande aan de bar. En dan kan de wandelroute beginnen. Langs prachtige pleintjes, en vele palazzi komen we weer in de luxe winkelstraten vol veel te dure mode winkels. Deze week vind ook de beroemde "Milano fashionweek" plaats, dat heeft niemand ons echter laten weten. Anders liep ik hier nu echt niet op mijn Teva's rond tussen de vele wanna-be modellen en modepopjes. Sommige in echt stijlvolle kleding, andere in ietwat vreemde outfits. Tja.....

We nemen een broodje Parma ham, met een koffie als lunch. Daarna langs de Scala (mooi operagebouw) en dan door de Galeria Vittorio Emanuele. Stijlvolle en klassieke galerij met veel te dure winkels. Het allermooiste is eigenlijk de vloer, van glanzend marmer, in mosaic in diverse kleuren en nogal ingewikkelde patronen.

Met de metro gaan we verder naar Cimeterio Monumentale. Je zou je kunnen afvragen wat moet je op een kerkhof? Dit is wel een heel bijzondere begraafplaats. Vol kunst. De rijke Milanese families bouwden hier hun stijlvolle grafmonumenten vol prachtige, lugubere, ook erotische beelden van beroemde kunstenaars. Bijzonder is het zeker!

Het Bosco Verticale is weer een hele andere kunstvorm. Het zijn 2 flatgebouwen die helemaal begroeid zijn met 700 bomen, 5000 planten, en 11000 bloemen. Het wordt automatisch bewaterd, via een ingenieus irrigatie systeem. Heel gaaf om te zien dit!!!
Een ijsje bij Mancuso gelati Italiani is de kers op de taart. Met zicht op het Bosco Verticale. En het blijft maar zonnig, echt wel bijna heel de middag. De voorspelling klopt voor geen meter, gelukkig!

Onder het motto van "nu we er toch zijn", nog een stop bij het spuug lelijke stadion San Siro. Hier spelen de clubs AC Milan en Inter Milan. Echt een mannen dingetje zo'n stadion hé!

In de avond gaan we een hapje eten bij Gemelli Trattoria. Het wordt voor beide een pizza. Als toetje een Tartufo nero e bianco. Dat is een bol ijs met een andere smaak erin. Buonissimo!
Nog even met de metro naar piazza Duomo om het gebouw in de avond te zien. Prachtig verlicht staat ie te pronken. Een waardige afsluiter van de dag.

Dank voor het mee kunnen reizen via jullie verslag en de foto's. Nu nog 1 dag?

Wilma Velzen 2020-09-24 22:51:10

hoi Michel en Liane lullie boffen toch wel he alweer een paar dagen er op uit heerlijk toch jammer dat het nu regent maar met een temperatuur van 24gr mag je toch niet klagen hopen lijk hebben jullie nog een paar leuke dagen geniet er van het is zo voorbij bedankt dat wij het weer mee mogen maken tot ziens