Mace-wat?

Nederland, Veldhoven

"Ga eens keer per jaar naar een plek waar je nooit eerder bent geweest" (once a year, go someplace you've never been before) aldus de Dalai Lama.

Dat lijkt ons een prima plan, en daarom vliegen wij vandaag naar Skopje, de hoofdstad van Macedonië. Ingeklemd tussen Griekenland, Albanië, Kosovo, Servië en Bulgarije.
Nog niet heel erg bekend bij het grote publiek, maar is dit ook terecht?
Wij, dat zijn deze reis Lianne, Michel en Frans (de vader van Lianne). Frans is 85, en ziet hierin een mooie kans om "georganiseerd" een kort reisje te maken.
De doorslag voor de bestemming Skopje is wellicht ook de prijs van de tickets. Voor 9,99€ vliegen wij hierheen, en terug ook voor een zelfde bedrag. Frans heeft tickets voor 19,99€ per traject, wat nog steeds een lachertje is.

Iris en Lars brengen ons weg naar Eindhoven Airport. We hebben alleen een klein tasje handbagage mee. Nog een grote beker koffie bij Starbucks en dan kunnen we al boarden.
De vluchttijd is slechts 2 uur en 15 minuten. En dan landen we al in Skopje.
Snel wat macedonische denars (mad) pinnen, de airportbus staat al te wachten. Voor 200 mad (€3,20) per persoon brengt deze ons 23 km verderop in hartje Skopje. De reis duurt nog geen 25 minuten. Skopje blijkt een gezellige stad, veel prachtig verlichte oude gebouwen. Langs de rivier lopen we richting ons hotel bij het enorme Macedonia plein. Super grote beelden van stoere mannen op paarden, dat zijn vast de volkshelden.
Het hotel is goed gekozen, lekker centraal en we hebben mooie kamers. Precies tegenover het dure Marriott hotel, zelfde locatie, maar dan voor een prima prijs.
Eerst maar eens wat eten. Bij restaurant "Plaza de Toros" langs de Vardar rivier is het lekker druk, altijd een goed teken! We eten er een specialiteit van het huis, en Frans een kipfileetje. Het smaakt heel goed, ook het lokale bier, halve liters, en een goed glas wijn vinden gretig aftrek.
Na het eten nog een ommetje langs het water, de oude stenen brug over en een stukje door de bazar. Tis genoeg geweest voor vandaag. Van reizen wordt je blijkbaar ook moe, al doe je vrij weinig op zo'n reisdag.

Heel veel plezier met z'n drietjes

Marjo 2024-03-21 22:45:09

Wat leuk ook met je pa op stap! Samen herinneringen maken 🥰. Veel plezier.

Monique 2024-03-21 22:56:01

Wat bijzonder zo nog, met je paps op leeftijd samen op reis. Enjoy!

Moniek 2024-03-21 23:32:46

Fijn dat jullie dat met je vader doen. Herinneringen maken zolang het kan. Veel plezier nog!

Inge 2024-03-22 00:19:10

Wat leuk gezellig ! , met je vader en inderdaad iets relatief onbekends Geniet ervan 🤗

Vivian 2024-03-22 05:41:21

Heel veel plezier!

Gertie 2024-03-22 08:00:54

Wat leuk met zijn drieën. Genieten.

José Aerts 2024-03-22 08:18:32

heel veel plezier samen

Greet 2024-03-22 10:46:13

Leuk Lianne, gezellig met z’n 3tjes. Heel veel plezier.

Anja 2024-03-22 10:47:55

Wat fijn dat je pa nog dit mee kan maken Geniet ervan...geniet ervan... Veel plezier!!

Hans en Dineke 2024-03-22 11:20:43

Wat een leuk plan met je vader. Ik ben er vroeger voor de Joegoslavië oorlog nog eens geweest met mijn ouder en vind het leuk om je verhaal te lezen en foto’s te zien. Goei reistip weer van je. Veel plezier