Birding paradise

Colombia, Mompox

Zaterdag 17 september, Mompos.
Helemaal lekgestoken vannacht. Of gisterenavond wie zal het zeggen. We schatten het aantal insectenbeten voorzichtig op 134. We zitten hier dan ook in een zompig gebied. Langs de Rio Magdalena en bij het grote moeras.
Goed dat terzijde.
We gaan voor het ontbijt nog een wandelingetje maken. De straatjes zijn nog lekker leeg. Heerlijk is dat. We lopen rechtsop. Langs de Santa Barberakerk met de aparte klokkentoren. Er zijn vissers op de rivier. Bij nader inzien vissen zij niet. Maar ze scheppen modder uit de rivier. Waarschijnlijk wordt dat gebruikt als bouwmateriaal.
Ook zien we nog 3 grote leguanen, wat een gave beesten zijn dat toch!
En kleinere, geen leguanen maar een soort grote hagedissen. Zij kunnen iets bijzonders namelijk over het water lopen. Ze worden daarom ook de "Jesus Christ lizards" genoemd.

We ontbijten met alle gasten aan een grote tafel. Kijk dat is gezellig! Ontbijten met Colombiaanse omaatjes uit Medellin en Manizales. En met een stel uit Barranquila. (je weet wel, van Shakira)
Na het ontbijt gaam we op pad. Wat kerkjes bekijken van binnen of soms enkel van buiten.
Langs de centrale markt. Even informeren voor de bus voor morgen. Helaas zeer ongunstige vertrektijden.

Het kerkhof staat zowat helemaal onder water. Het heeft vannacht ook flink geregend.In de kapel woont een hele familie babypoesjes.
Daarna hebben we wel een cafecito verdiend. Het is 31°C en supervochtig.
We kijken uit op een mooie kerk. Er wordt volop geleurd met hele grote rozenkransen en kruisbeelden van donker hout. Wij denken dan wie koopt nou zoiets nog, maar blijkbaar is er toch handel in.

Voor lunch gaan we eten bij "Sabor mejor". Het laatste tafeltje buiten onder een grote boom naast de rivier. Heerlijk. Naast ons ligt een zwerfhond. We eten vissoep, kip met saus, kokosrijst en gebakken platanos (onrijpe banaan). We drinken agua de panela. Dat is een soort ranja van suikerriet. Heerlijk verfrissend.

We gaan vanmiddag een boottochtje maken over de cienaga de Pijino, het moerras bij Mompox. De boottocht zal 3 uur duren en vertrekt om 15 uur. We zijn maar met 4 personen, plus de gids en het bootmannetje. De gids heet Jose, en het andere stel komt uit Barranquila.
We gaan varen, eerst over de Rio Magdalena die de scheiding vormt tussen de provincies Bolivar (Mompox) en Magdalena. We gaan voornamelijk vogels zien en wat andere beesten. We zien eerst de zwarte vogels met de rode snavels, de gallitos de cienaga (moerashaantjes, laljacana).
Verder veel witte reigers, zwarte reigers, aalscholvers.
Als we een zijkanaaltje ingaan wordt het pas echt interessant. De vogels vliegen op, of landen net.
We zien een prachtige grote donkerblauwe Martin Pescador ( grote soort ijsvogel) met een vis nog in de bek. Fantastisch! Hij was wel te snel voor de foto, heel jammer.
Verder prachtige felgele hele snelle. En ook grote roofvogel achtige.
Gieren in bomen, echt honderden vogels gezien.
Afgewisseld met iguanas hoog hangend in bomen, of beneden bij de rivier. Je weet niet wat je ziet. Vooral de kleinere kanaaltjes zijn het gaafst, hier ben je dichter bij de vogels. Het moeras bestaat uit 14 meren verbonden met kleinere smallere stroompjes of kanaaltjes. We zien vissers onderweg. En net voor zonsondergang zijn we weer terug in Mompox. Het was een heerlijk boottochtje, wat hebben we veel vogels en natuur gezien. Vol indrukken en wellicht weer enkele insectenbeten rijker stappen we van het bootje. Hoe heerlijk was dat.
Even nog een koffie en dan terug naar het hotel.

In de avond gaan we nog ergens een kleine maaltijd nuttigen op een terras langs de rivier. En door een gezellig en sfeervol verlicht Mompox lopen we terug. We kunnen terugkijken op een geweldig leuke dag vol prachtige vogels.