Rimpelloze reflectie

IJsland, Múlaþing

Zondag 11 juli, Borgarfjörður Eystri. Het is mooi weer, zonnetje maar harde wind bij Mjoanes farm. Elsa heeft zelfgebakken brood voor ons. Het is heel voedzaam en smaakt heel goed. We vertrekken op tijd. Eerst weer richting Egilsstadir. We hebben de afslag al gezien naar het dorpje Seydisfjordur. De weg er naar toe is al een avontuur op zich. Steeds hoger en hoger de bergen op. Tot je bij kleine ijsveldjes komt. En nog een stuk verderop bij grote bergmeren waar het ijs nog in ligt. De toppen zijn besneeuwd en overal zijn watervallen in alle soorten en maten. We stappen uit bij zo'n mooi meertje. Wat het nog ongelofelijker maakt, is dat het zo hoog in de bergen windstil is. En warm ook. Gewoon in een t-shirt kunnen we daar rondlopen. De bergen weerspiegelen in de rimpelloze water oppervlakte. Magnifiek!
Dan rijden we de berg weer af, en stoppen bij de Gufufoss waterval. Aan het begin van de fjord (of aan het einde maar net hoe je het bekijkt natuurlijk) ligt het fotogenieke dorp Seydisfjordur. 1x Per week komt hier de boot aan uit Denemarken, via de Faroer eilanden. Een aller schattigste klein lichtblauw kerkje met een regenboog zebrapad ervoor. 3 Cafees, een supermarkt en een postkantoor, dan heb je het wel zo'n beetje. Bij een van de cafees drinken we een paar bakjes koffie. Buiten, op een bankje met een schapenvel er over.
In Egilsstaðir vullen we de diesel aan en doen we wat boodschappen. Dan beginnen we aan de rit naar Borgarfjörður Eystri. Stukken gravel weg, maar ook 'n heel stuk verhard. De bergen liggen in nevels, het weer lijkt minder goed. Maar wat blijkt, we rijden door die nevels tot boven de wolken. En daar schijnt de zon weer.
Het is nu weer de berg af naar het dorp Borgarfjörður Eystri. Hier blijven we 2 nachten in het superleuke Blabjorg guesthouse. We voelen ons er meteen al thuis. Wat een superleuke plek ook weer! En dat vinden niet wij alleen, ze zijn maandenlang steeds compleet vol geboekt.
Er is een spa, infrarood sauna, binnenspa, stoomsauna, 2 hottubs en 1 met ijskoud water. Het guesthouse ligt aan zee. Wij hebben reserveringen voor de spa voor beide dagen. Dat is genieten zeg, in zo'n hottub in de zon met uitzicht op zee. In het dorp staat een aller schattigst huisje met gras begroeid. Een kerkje, en daarachter de "Alfaborg", de heuvel waar de elfen wonen. Je kunt 'm beklimmen voor mooi zicht over het dorp en de omgeving.
In de avond ligt op 5 minuten rijden een uitzichtpunt om de papagaaiduikers, de puffins te zien. Je klimt een viewplatform op, en ze zitten er met honderden. Je kuntze bijna aanraken zo dichtbij. Je hoort de jongen piepen in de holletjes. De ouders vliegen af en aan met visjes.
Geweldige afsluiting van de dag, tegen 23 uur zijn we weer terug bij Blabjorg. Het blijft zeker licht tot middernacht.

Wauw, gaaf om te lezen. Weer een heel avontuur hé! Geniet er van!