Killer view

Filipijnen, San Juan

Nog een dagje op de scooters. Er is nog zoveel te zien hier. Nieuwe poging voor de vlinderfarm. Nu gaan we een andere route proberen. Eerst hier in San Juan omhoog naar Siquijor, door naar Larena. En dan de "juiste" afslag zien te vinden voor de doorsteek door de bergen. We vinden de weg, deze is goed geasfalteerd en redelijk breed. Het is een adembenemend mooie route. Door de bergen, langs bananen plantages, rijstvelden en talloze piepkleine dorpjes. We hebben dan ook al heel wat kilometers afgelegd als we het bordje zien van de "butterfly sanctuary".
Half 11, en we zijn de eerste bezoekers. De eigenaar Dante heeft deze privé vlindertuin opgezet en moest weer helemaal opnieuw beginnen na de grote tyfoon enkele jaren geleden. Hij wil de vlinders behouden voor de toekomst en voor de bewoners van Siquijor. Met behulp van het bezoek van toeristen die 100 php betalen (1,70€) houdt hij dit vlinderparadijs in stand. Het ziet er vele malen beter en verzorgder uit dan die in Bohol. Hij geeft ons enthousiast uitleg over de vlinders en de poppen. Uiteindelijk wordt 40% weer losgelaten in de vrije natuur.
We kijken onze ogen uit, de vlinders fladderen van bloem tot bloem. Veel soorten en kleuren. We kopen er nog een drankje, en laten nog wat extra geld achter voor dit mooie initiatief.
Dan tuffen we weer verder. De route blijft zonder meer fantastisch, afwisselend door het hele groene binnenland. Heerlijk door de bergen, omhoog en omlaag. Op tijd op de remmen. De wind langs je hoofd en je lijf. Het ultieme genot van vrijheid!

Next stop is nog een waterval, de Locong. Het is hier heerlijk rustig op wat lokale jeugd na. Ze houden net een klein flirt feestje met sigaretten en rum. Wij krijgen ook glaasjes rum aangeboden. Doen we maar niet met de brommertjes!
Het water is heerlijk verfrissend en achter de waterval zijn grotjes waar je in kunt zwemmen. Een heerlijke plek ook weer!
Terug in San Juan nemen we een afslag de bergen weer in. Ruim 4km verderop stoppen we bij "Bucafe".
Een koffietentje/chillcafé met een werkelijk adembenemend uitzicht over het palmenbos en daarachter de zee. Een killerview!
We nuttigen hier een verlate Filipijnse lunch met vers gezette "black tribal" koffie. Heerlijk! Vooral met dit uitzicht, je kunt hier nog wel uren blijven zitten! Daarom bestellen we nog een mango fruit bowl. Naast ons zit een arts uit Manilla die ons herkent van de watervallen gisteren. Wij hen niet maar dat maakt niet uit.
Na een tijdje rijden we terug naar ons guesthouse. Vandaag ruim 70 gereden. Gemiddeld een stukje harder dan gisteren, we beginnen het al aardig onder de knie te krijgen dat brommer rijden.

Dan lekker genieten van een prachtige zonsondergang. In de avond terug naar Mr Sumo voor een garnalen tempura en een misobowl met pork. Het was weer een superleuke dag hier op Siquijor. Alles was top, behalve 2 verbrande neuzen!

Super! Lekker met een brommer op stap en het eiland ontdekken! Geweldig.

Monique 2023-11-23 13:19:39

Wij ook altijd met scooter op pad, alleen ga ik achterop. Heerlijk altijd! Leuk verhaal en foto's weer.