Ottomaans

Albanië, Gjirokastra

Heerlijk geslapen in onze fijne kamer bij Patio Rooms. De zon piept al door de ramen, en het is gelukkig weer prachtig weer.
Een uitgebreid ontbijt op de patio onder de druivenranken met zicht over Gjirokastër. Lekker in het zonnetje! Gastvrouw Irsida heeft vanalles zelf gebakken, en dat proef je. We blijven extra lang op de patio zitten met een 2e bak koffie.
We gaan vandaag een aantal dingetjes bekijken. Het dichtste bij ligt het Skanduli house uit de 17e eeuw. Een Ottomaans paleisje wat destijds werd bewoont door een zeer rijke familie. Het is ruim 17 meter hoog, er zit zelfs een schuilkelder in, en hoe hoger we komen in het paleis, hoe mooier het wordt. Grote ruimtes met zitbanken en kanten kleden. Er zijn 9 open haarden, een teken van rijkdom. De aller mooiste kamer is de bruidskamer. Hier mogen we helaas geen foto's maken. De open haard is hier compleet beschilderd met granaatappels. Dat stond voor vruchtbaarheid want er zitten heel veel pitjes/zaden in zo'n stuk fruit. Verder heel veel authentieke gebruiksvoorwerpen. Het huis heeft een heel apart design, hoe mooi dat zoiets bewaard is gebleven, en dat we dit vandaag de dag nog kunnen bezoeken. Entreeprijs is 300 leke, 3€.
We zijn ook mooi op tijd weer weg hier, er arriveren net 3 grote groepen ouderen die ook naar binnen willen. Wegwezen dus, en op zoek naar een bak koffie.
Na de koffie gaan we een route lopen naar de oude Ali Pasha brug, eigenlijk een deel van een aquaduct. Gebouwd begin 19e eeuw door Ali Pasha van Tepelenë. Dit aquaduct had als doel de water voorraad van het kasteel van Gjirokastër op peil te houden.
Het pad is echt heel stijl omhoog, de klim blijft maar duren. Klimmen en klimmen maar tot je aan een vallei komt waar je de brug al ziet liggen in het dal. Veel wandelaars stoppen hier, Lianne ook. Michel besluit ook het laatste stuk te lopen. Het pad is erg slecht. Lianne zoekt een goede rots en geniet van de stilte, de vogels, de geitenbelletjes die je steeds hoort. Er vliegen supergrote groen metallic kevers rond. Helaas strijken ze nergens neer. Wat een prachtige plek is dit!
Op de terugweg gaan we eten bij Kardashi restaurant. Michel neemt gepaneerde vleesballetjes met knoflookdip. Lianne een stuk cheesepie.
We laten het ons goed smaken, en de katten krijgen ook een stukje.
Dan lopen we weer voornamelijk bergop naar een ander belangrijk Ottomaans huis, Zekate House. Ook uit de 17e eeuw. We komen er amper aan, of er valt een plensbui, inclusief 1 donderslag. Zomaar uit het niets. Goed dat we binnen zijn. Ook dit oude huis is prachtig. Entree is 250 leke/2,5€.
Hier mogen we de prachtige bruidskamer wel gewoon fotograferen. Beide huizen zijn zeer zeker een bezoek waard.
Het wordt weer droog en de zon komt ook terug. Even terug naar ons hotel.
In de avond nog even op en neer naar de old town. We gaat eten bij de "Grill House" dus we bestellen een mixed grill voor 2 personen. We zitten gezellig aan een wiebeltafeltje aan de straat. Gjirokastër heeft een levendig centrum, de straatjes staan vol tafeltjes. We horen ook regelmatig Nederlands praten. We zijn dus zeker niet de enige. Bij de patisserie kopen we wat lekkers voor bij de koffie. Met pistache en witte chocolade. Mooie afsluiter van alweer een mooie dag.

Het ziet er allemaal prachtig uit. Geniet nog maar van weer een mooie reis!

Mieke 2024-05-16 07:41:33

Wat mooi allemaal weer 😊

Vivian 2024-05-16 08:42:12

Mooi hoor. Leuk dat je ons meeneemt in de reisavonturen.

Lizet 2024-05-16 08:49:33

Bazaar is herkenbaar van 'Wie is de Mol'! Is weer genieten met jullie reisverhalen en mooie foto's.

Monique 2024-05-16 09:41:20

Ziet er prachtig uit!! Sfeervol.