Maria

Filipijnen, San Juan

Rustig aan vandaag, het wordt een reisdag! Verplaatsen van eiland naar eiland kost hier enorm veel tijd.
We staan op tijd op. Tijdens het douchen hebben we de zoveelste "electricitycut", dus dan sta je ineens in het donker. Dat komt hier nogal eens voor. Elektriciteit, wifi, licht alles uit.
Tijdens het ontbijt begint het te regenen en donderen. Hebben we de laatste dagen toch maar enorm veel geluk gehad met het prachtige zonnige weer! Met regen op een brommertje das niks.
Mr Edward kan ons met de auto naar de haven brengen, voor 100 php minder dan met de tricycle. Deal! Veel makkelijker ook.

We rijden naar Larena. Daar kopen we kaartjes voor de Maayo Shipping Ferry die naar Bato op Cebu vaart. Heel goedkoop 275 php (4,70€) dat is maar 1/3 van de prijs van de andere ferry's die we eerder namen.
Het is een langzame auto/ vrachtwagen/ passagiers ferry, de tocht duurt 3 uur. Langzamer, bovendien goedkoper maar vooral rechtstreeks naar het eiland waar we heen willen. En zoveel is er hier niet te kiezen.

Eerst nog een koffie kopen en een hapje eten bij de haven, een vroege lunch van vis met rijst of frietjes. De boot vertrekt met 15 minuten vertraging en er zijn amper andere reizigers aan boord. Op het dek een heel groot Mariabeeld in een glazen kastje. Maria waakt over ons, voor een behouden vaart.
De 3 uur varen worden er al makkelijk 4. Er zijn 2 meiden die ook naar Moalboal reizen, misschien kunnen we samen een taxi delen?
Nou, ze hadden gedacht hier een bus te nemen want de taxi's zijn heel duur, en het is nog 60 km. Dat schijnt makkelijk te gaan. Maar 7 minuten lopen naar de busterminal. Wij denken laten we gewoon meegaan met die meiden een Duitse, en Amy uit Oss. Why not? Het buskaartje kost 150 php, de taxi 2500 php. Lekker cheap cheap!
De bus vertrekt direct als wij amper zijn ingestapt en het is werkelijk een prima bus. We doen er bijna 2 uur over. Dan nog een tricycle naar het resort wat aan het einde van de wereld lijkt te liggen. We hebben hier een prachtige kamer met een buitenzitje heel luxe en comfortabel. Het is een prachtige plek. We kunnen nog in het restaurant terecht, en het eten is er erg lekker. Pffff we zijn weer een eiland verder. Kost erg veel tijd, dat zeker. Morgen maar eens kijken hoe het er in daglicht uitziet hier.

Wij hadden dezelfde ferry maar dan in het donker.....