Panglao island

Filipijnen, Loboc

Urenlang heeft het geregend vannacht. Heel veel en heel hard.
Maar als we wakker worden is het weliswaar bewolkt maar wel droog. Dat is een meevaller want er is wederom veel regen voorspeld.
Nu is de vraag wat gaan we doen met zulk weer?
We besluiten naar Panglao eiland te gaan, verbonden met een brug aan Tagbilaran. Arie en Jaqueline, die we net pas bij het ontbijt ontmoet hebben gaan ook mee. Kunnen we de taxi delen.
Het is best wel een eind rijden naar het (schier) eiland.
De eerste 2 stops zijn prachtige oude katholieke kerken.
Bij de eerste worden er net 2 babies gedoopt, in vol ornaat zijn de kindjes uitgedost. De 2e kerk is nog mooier versierd met bloemen. Daar zijn vanmiddag 2 trouwerijen. Het altaar is verlicht met "mooie" gekleurde ledjes. We mogen komen kijken achter het altaar boven bij het heiligste beeld. Kijk, -zegt de priester- hier bij het beeld zit een gleuf. Daar kan je wat indoen. Slim bekeken!

Dan door naar de Hinagdanan cave. We kopen een kaartje en dalen via trapjes een metertje of 10 af. We komen in een grote grot met stalactieten gevuld met prachtig heel blauw water. Via 2 gaten komt er daglicht binnen.
Lianne en Jaqueline gaan zwemmen. Een hoop gewinkel met handdoeken etc want er is geen echte omkleedplek. Nou, wat maakt ons het ook uit! Het blauwe water is echt superlekker en helemaal niet koud. De foto's zijn wat minder door de warme luchtvochtigheid daarbinnen. Maar het was een prachtige ervaring.
Dan volgt nog het Nova Shell museum heel leuk om even te kijken. Niet normaal hoeveel soorten ze daar hebben liggen. Het museum was eigenlijk niet open maar we mochten toch even binnen.
Buiten in het straatje staan de prachtigste hanen klaar voor de hanengevechten van morgen. Statige parmantige beesten in hele mooie kleuren. Aan een touw of onder een korf. Mochten ze niet winnen (er wordt flink gewed) dan belanden ze uiteindelijk in de kippenstoof.

We rijden door naar Alona beach, "the place to be" hier op Bohol als het om strandjes gaat. Eerst lopen we langs een hele kermis aan winkeltjes en aanhoudende ambulante verkopertjes.
Alona beach is prachtig. Zeer helder water. Enorme zeesterren in donkerrood/oranje met zwarte tentakels. Het zeewater is lekker kalm en niet koud. Beetje pootje baden, schelpen zoeken. Er liggen ook stukjes koraal.
Een prachtig strand maar we zijn stiekem toch blij dat we niet in dit toeristen circus slapen! Wat een drukte mensen, en dan is het nog laagseizoen!

We eindigen met een late lunch bij de "Bohol Bee Farm" een organische boerderij van oorsprong. Het restaurant ligt op een klif met een super uitzicht over het glasheldere water. Het eten is ook prima.
Het is een hele gezellige dag geworden en ook heel leuk met het andere stel samen.
En in plaats van de vele regen is het gewoon droog gebleven! Een streepje zon, en verder heel bewolkt maar wij hebben ons prima vermaakt. Je hoort ons dan ook niet klagen!

Mooi, een heerlijke dag 😃. En de regen valt daar vaak op einde dag/'s avonds; wast alles mooi schoon (komen kleuren goed uit op de foto). Elk nadeel heeft z'n voordeel! 😉