Natte voeten

Jordanië, Madaba

Donderdag 16 maart, ad Dimmah.
Nog een laatste keer genieten van de kookkunsten en goede zorgen van gastvrouw Moneera. Vanochtend heeft ze weer andere gerechtjes gemaakt. Alles is even smakelijk. Nadat we ook afscheid hebben genomen van Edward kunnen we bijna vertrekken.
Nog even langs de bakkerij voor de picknick van vanmiddag.
Dan zijn we klaar om echt te gaan rijden.
Dag Madaba, het was hier zo fijn. En dat kwam niet in het minst door het superleuke Tell Madaba hotel. Zo'n leuke fijne plek! Het is stralend weer, volop zon en het wordt echt warm.

We volgen de Kings Highway tot aan al-Kerak. Onderweg voor de eerste keer tanken. De Kia rijdt op benzine 90, en die kost hier 90 dinarcent per liter (€1,23).
We dachten dat de Kings Highway een soort snelweg zou zijn maar dat blijkt niet zo te zijn. Het is een tweebaans weg die door elk dorp of stadje heen loopt. Met andere woorden, het schiet voor geen meter op.
Na een tijdje zijn er geen dorpen meer en komen we hoger de bergen in. Het wordt steeds mooier en ruiger. We klimmen en klimmen steeds hoger. En dan is er een parkeerplaats met panorama! Je kijkt hier kilometers ver weg de Mujib kloof in. 50 tinten bruin, de kloof en de rotsen zijn fantastisch mooi.

Er is een koffietentje, het heet "Aldi". Niet dat de eigenaar zo heet, maar het klinkt zo lekker goedkoop. Nou dan doe maar 2 koffie, ze zijn er inderdaad niet duur maar 1 jod voor een hele grote beker arabische koffie met kardemom. We zitten op het "aldi-terras" lekker in het zonnetje, dit is echt een verwen momentje toch!
Via al-Kerak rijden we nog een andere mooie scenic road langs de Wadi Kerak. Dan komen we beneden langs een stuk hele saaie Dode zee met zoutwinning. Hier wordt niet alleen zout, maar ook kalium en bromide gewonnen en verwerkt.
We volgen de Dead Sea Highway een tijdje en slaan dan een gravelpad in. Langs een paar bedouïnen tenten en dan is er een parkeerplaats. Er staat een bus met een kleine groep duitsers, en een paar huurautos. Het is inmiddels al 13 uur, we hadden gehoopt hier eerder te zijn. Maar goed, we zijn er! Vandaag kan de korte- of knie broek wel aan. Want hier zijn alleen maar wandelaars. In islamitische landen is het zowieso altijd een goed plan om in steden of dorpen te zorgen dat je er niet te bloot bij loopt. Let gewoon goed op hoe de lokale bevolking gekleed is, en pas je daarbij aan. Het wordt gewaardeert!

We zijn dus aangekomen bij de Wadi Numeira, een smalle kloof (siq) waar een riviertje doorheen stroomt. De start is bij een groot rotsblok dat ingeklemd ligt tussen de wanden.
Soms loop je door het zand of de kiezels maar vaker nog loop je gewoon door het riviertje. Prettige bijkomstigheid is dat het water niet koud is, maar lekker lauw. Beetje pootje baden maar dan met meer vaart, gewoon een waterwandeling.
De Teva's zijn hiervoor perfect al komt er soms wel een kiezeltje onder je voet terecht. Dat is niet erg, gewoon losschudden in het water.

De Wadi Numeira is adembenemend mooi! Steile rotswanden, een smalle siq waar je doorheen waad.
Loodrechte wanden in allerlei tinten grijs, beige, oker, warm oranje en alles wat doortussen zit. Je weet gewoonweg niet waar je moet kijken, het is steeds heel erg mooi. Bijzondere grillige formaties of juist afgeronde gladde rotswanden in de siq.
We lopen tot het eindpunt, een waterval. Je kunt nog verder (dan moet je wel even een waterval beklimmen echt niet eenvoudig), de vallei opent zich hierna en wordt heel groen. Bijna iedereen stopt bij de waterval en loopt precies dezelde route terug. Dat is helemaal niet saai, van de andere kant ziet het er net weer wat anders uit. We picknicken nog in de siq, hoe gaaf is dit! De lichtinval veranderd steeds door de stand van de zon.
Dan lopen we weer terug naar de auto. We zijn bijna 3 uur onderweg geweest in de wadi, en het was absoluut een super ervaring!

Nog een uurtje (terug) rijden naar onze overnachtingsplek, Najem Farm in het dorp Ad-Dimnah. We hebben hier een huis gehuurd op het platte land voor de komende 2 nachten. Een prima plek!
In de avond rijden we naar een restaurantje waar we rijst met kipspiezen bestellen. Je kunt er niet eens zitten dus we laten het inpakken. Het personeel heeft de grootste lol dat ze buitenlanders als klant hebben.
We hebben een heerlijke dag gehad, gewandelt in zulke mooie natuur. We genieten er nog even van na onder het genot van een kop herfstthee. Gewoon, omdat het kan!

Prachtig!! Geniet ervan!

Carry 2023-03-16 19:19:38

En naaste de Aldi ook nog de mountain pharmacie! 😀 Top plekkie voor een bakske koffie met kardamon😆

Monique 2023-03-16 19:45:05

Heel mooi!! Lekker wandelen en genieten.

Mieke 2023-03-17 08:48:14

Mooi zeg! Lijkt super veel op de dadeskloof die wij eergisteren gewandeld ( nou meer klimmen en klauteren!) hebben