Alleen de geprinte versie

Cyprus, Lefkosia

Zondag 10 oktober, Lefkosia
Wat een geweldige plek is dit hier bij Urban Habitat! Van alle gemakken voorzien.
Ze hebben alleen geen restaurant. We nemen 'n ontbijtje bij la Croissanterie op de Ledra straat. Lekker buiten op straat, tis al goed warm.
Bij de grensovergang naar het Turkse gedeelte zit een hele vervelende vrouw in het grenshokje. Gisteren was de corona-app voldoende, maar vandaag willen ze de geprinte versie! Waar uiteraard precies hetzelfde op staat als op de app, maar goed.... Terug naar het hotel om de papieren te halen. Super vervelend want dit kost tijd......

Goed met het papierwerk komen we de grens over. Had ik die printjes en 't gele boekje nou maar toch meegenomen vandaag, maar ik dacht het is overbodig extra sjouw werk. Weegt niks maar goed. We zijn weer in Turkije.
We lopen de wandelroute uit de Lonely Planet voor noord Lefkosia. We starten met verkeerd lopen, daar hebben we patent op. Langs de green
zone, UN buffer. We vinden uiteindelijk wel de Haydarpasa moskee, die dicht blijkt. Nouja, eigenlijk is zowat alles dicht vandaag, maar deze moskee is van de buitenkant ook 'n plaatje! De Kumarcilan Khan, een schattige kleine karvanserai is wel open. Hij ligt vlakbij de Buyuk Khan waar we gisteren waren.
Tijd voor 'n koffie bij "DAVID People Coffee" bij de kleine karvanserai. Lekker buiten op 't terras een beetje mensen kijken. Dan lopen we via het Ataturk Meydani en de Britse Colonial Law courts naar de wijk
Arabahmet. Prachtige huizen met karakteristieke balkons. Ook veel vervallen en achterstallig onderhoud. Maar de deuren en vensters zijn zonder meer bijzonder!
De Venetiaanse muren in de vorm van 'n ster zien we vanaf de Turkse kant. Een niemandsland tussen de muren met een hele hoge UN uitkijkpost. De Armeense kerk stelt niet veel voor. Overal eigenlijk zijn we de enige bezoekers.
Bij een restaurantje in de Arasta straat eten we een lunch. Vlees- en kipkebab halfhalf, rijst, frietjes, yoghurt en een halve liter Efes bier voor 6€. We zeggen "deal"!

Bij de terugweg aan de grenspost is er weinig gezeik. Gewoon terug lopen na kleine controle.

In de middag staat het Grieks/Cypriotische deel op het programma. Ook hier volgen we de Lonely Planet wandeling.
Het is inmiddels 34°C, we lijken wel gek! Zoveel als mogelijk is lopen we in de schaduw. We zien prachtige kerken zoals de, Archeangelis Michail, en de Panagia Chrysaliniotissa kerk (beide gesloten), de Tahtakale moskee (ook gesloten). Het enige wat wel open is, is de Omeriye moskee. Niks bijzonders maar wel een oude moskee. Als je dit vergelijkt met de moskeen in Iran komt ie er erg karig vanaf. Weinig gedetailleerde versieringen, tegelwerk, etc. We zijn gewoon echt ontzettend verwend!
We komen door 'n wijkje bij de Panagia Chrysaliniotissa waarbij we ons even in Cuba wanen. Lage huisjes, mooie deuren, vaak afgebladderd. Soort verval en veel achterstallig onderhoud, maar oh zo mooi!
Na 15km lopen we terug naar Urban Habitat.
Ff bijkomen in de airco met een welverdiende Nespresso.

In de avond gaan we naar de oude stad. Bij 'n tentje bij de Eleftherias brug en het gelijknamige park gaan we eten. Een kipschotel met 3 verschillende kip gerechten, frietjes, brood, salade en sausjes. Bier en wijn voor slechts 17 euro voor 2 personen. We krijgen nog een pudding "mahalepi" en een borrel "mastiki" van het huis.
Goed, de wijn was iets te veel. Toch veilig thuis gekomen.

Wat zijn jullie toch geluksvogels dat jullie van al dat heerlijks mogen genieten. Fijne vakantie nog 🤗

Vivian 2021-10-10 22:47:29

Prachtig die eerste foto Lianne! en dat puddinkje, met choco of fruit saus? Het ziet er idd allemaal verhit uit maar heel rustig en dat is natuurlijk heerlijk. Mooie straatjes. En ja, na Iran zijn de moskeeën bijna overal minder mooi toch ;) Het land gaat trouwens weer open voor toeristen las ik bij Peyman. Geniet van de komende dagen!! groeten aan Michel!