De Rotshaan

Colombia, Jardin

Maandag 26 september, Jardin.
Ook hier hebben ze een kerkklok. En die luidt heel vaak en heel vroeg. Eigenlijk net zoals thuis.
Dus vroeg wakker. Lianne gaat naar de panaderia voor brood, Michel zet ondertussen koffie. We slapen in een airbnb, dus het ontbijt maken we zelf.
Tijdens het ontbijt smeden we plannen voor vandaag.
Eerst gaan we naar het loketje van de buskaartjes, maar waar was dat ook alweer precies? Alle straten (calles en carreras) hebben nummers. We zien door de nummers het bos niet meer. Even vragen aan die leuke chico verderop. "Si senora, 2 blokken rechtdoor en dan 2,5 blok rechtaf". Claro! Y gracias senor!

We kopen de kaartjes voor de 08.00 uur bus van overmorgen, dan is de eerste bus van die dag al geregeld.
We gaan vandaag een wandeling maken naar een uitzichtspunt hoog boven het dorp. Het is iets van 7,5 km totaal. De zon is al goed heet. Laten we daar maar van genieten want voor vanmiddag is regen voorspeld. Het pad gaat eerst heel stijl naar benden langs allerlei leuke gekleurde huisjes. Over een snel stromend riviertje. Weer een klimmetje ophoog. Daarna is het pad goed te doen, het stijgt geleidelijk. Onderweg veel mooie vogels en bloeiende planten.
Het is echt snikheet, de zon prikt in de nek.
We komen langs fincas (boerderijtjes), bananenplantages, en suikerriet velden. De begroeiing is weelderig, veel groen in allerlei tinten. Prachtige route.

We komen bij Cafe Jardin een finca met een cafeetje. "Dos tintos por favor". Het uitzicht op het dorp Jardin is fantastisch. Vlak voor het terras beginnen de koffieplantages.
We lopen na de koffie verder naar het grote Christusbeeld, el Cristo Rei. Die zie je hier heel erg veel in zuidamerika.
Via een smal paadje langs bananen plantages dalen we weer af richting dorp. We moeten hierbij over het land van een boerderij. De boerin is net de varkens aan het voeren. Er zijn ook biggetjes van 4,5 maand oud.
Dan komen we bij forellen boerderij la Argelia. Ze hebben 30 bakken met forellen. Het is lunchtijd dus wij schuiven aan. Een gebakken forel met amandelen. Heerlijk was het! Verser dan dit krijg je ze ook niet.

We zijn net terug bij de Airbnb of er barst een hevige bui los. We zetten een bak koffie en we hebben nog een gebakje erbij.

Tegen 16 uur is het weer droog en de zon schijnt. We lopen naar het "reserva natural de gallitos de roca". Het reservaat van de Andes Rotshaan, een hele bijzondere vogel die je alleen in deze omgeving kan vinden. Alleen al om deze vogel te kunnen zien was voor ons een reden om de lange busreis naar Jardin te maken. Vogelgekkies, dat zijn we!
Het Rotshaan reservaat is beneden bij de rivier, eigenlijk is het de tuin van iemand. De entree is 10.000cop (2,50€) Er zijn plateaus gebouwd waar je de vogels goed kunt spotten. De eigenaresse loopt mee en geeft uitleg over de vogels. De rotshanen krijsen er op los. Macho gedrag dit zijn allemaal mannetjes die op willen vallen. En opvallen dat doen ze zeker. Wat een rare beesten, zwart met een soort hele grote kuif waarin ook de oogjes zitten. Ze komen elke namiddag naar dit reservaat maar ze overnachten er niet.
Verder zien we andere prachtige vogels. Een grote blauwe met prachtige lange staart met ronde uiteindes, een geel/rood/groene kleine vogel. En grote kalkoenachtige vogels. Ook de tuin zelf is adembenemend mooi. Er zijn overal voederplekken voor de vogels gemaakt. Ook zien we er nog een grote muis. Heel schattig.
Wat een bijzondere plek dit reservaatje.

In de avond lopen we nog even door Jardin. Een stuk rustiger dan zondagavond.
We eten ergens een frietje met een glas vers passievruchtsap erbij. Genoeg gegeten, we zitten nog vol van de forel.
Hele leuke dag gehad vandaag, en bijna 14km gelopen.