Hola Bogota!

Colombia, Bogota

Woensdag 5 oktober, Bogota. Heerlijk geslapen en de zon schijnt door de ramen. Het is eigenlijk heel erg goed weer. Wel heeft iedereen een jas en dichte schoenen aan. Eerst maar eens gaan ontbijten.
Er is keuze genoeg. Vooral de vers fruit tafel met allerlei exotische fruitsoorten scoort erg hoog. Er is ook Bogotaanse soep maar die slaan wij af zo vroeg op de dag.

Omdat het weer zo goed is besluiten we eerst de Monserrate berg op te gaan. Nu is er wellicht een goed uitzicht. We lopen naar de funicular, een soort kabelbaan van treintjes heel steil de berg op.
Er kunnen maar liefst 80 personen in een treintje. Daar gaan we, de Monserrate op! Deze ligt 3152m boven zeeniveau. Boven aangekomen moet je nog een stukje omhoog lopen langs een mooi pad met de kruisweg. Onderweg hoor je door speakers de mis van de Santuario de Monserrate. Dit is een bedevaartsoord en dat is aan alles te merken. Veel biddende mensen en jonge nonnetjes. En een handvol toeristen. Die komen vooral voor het uitzicht, en dat heb je volop. Wat is Bogota een grote stad! Met ruim 7 miljoen inwoners een echte metropool!

Het begint te betrekken en licht te regenen. We gaan beneden wel koffie drinken bij Juan Valdez. Het wordt geen koffie maar warme chocomel.
Daarna door naar het goudmuseum (museo de Oro) van Bogota, een van de topmusea van Colombia. We betalen 4000 cop (1€) entree om alle pracht en praal te mogen bewonderen. Zoveel gouden voorwerpen uit verschillende delen van het land. Pre-Colombiaanse goudkunst. Oorbellen, neusringen, borstschilden, enkelbanden. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is onderdeel van dit museum. Topstuk is de Muisca boot die in het heilige meer bij Guatavita is gevonden, het El Dorado. Een zeer interessant museum. De goudkunst was hier in vroege tijden al enorm ontwikkeld en zeer verfijnde voorwerpen met afbeeldingen van vogels, jaguars en ibissen zijn hier heden ten dagen nog steeds te vinden. Cultureel erfgoed je kijkt je ogen uit!

Via de prachtige San Francisco kerk met verguld altaar lopen we naar de Plaza Bolivar. Een enorm plein vol duiven. En met lama's waar je op kan zitten voor een foto met de Colombiaanse vlag in de hand. Bizar, want er zijn geen lama's in Colombia. Lama's vind je in landen als Bolivia, Ecuador of Peru. Wij slaan over!

We gaan lunchen bij "la puerta de ka tradicion". We nemen een maaltijdsoep van bruine bonen met rijst, arepas, banaan en avocado. Lekker! Intussen is het heel hard gaan regenen. Daarom plakken we er nog een museum achteraan.
Museo Botero heeft veel schilderijen en beelden van Fernando Botero, de bekendste Colombiaanse kunstenaar. Geboren in 1932. Hij maakt zijn kunst buiten proporties, maar ook erg grappig.
Dikke mensen met bv brede billen maar hele kleine borsten. Erg grappig, erg herkenbaar. Wij zagen onze eerste Botero beelden in Yerevan, Armenië. En wij zijn fan! Er hangen ook Picasso's, werk van Dali en Monet in het museum.

Het is inmiddels weer droog. We lopen door la Candelaria terug naar het hotel en zien gave streetart. Altijd leuk.
In de avond eten we bij Don Benitez de mexicaan naast het hotel.