Achterdeur

Jordanië, Wadi Musa

Zondag 19 maart, Wadi Musa. Vroeg opgestaan, om 06.30 uur. Petra gaat in de wintertijd (nu dus) om 7 uur open en we willen graag vroeg starten. Maar buiten is het bewolkt en het is maar 6°C met gevoelstemperatuur van 4°C. Brrrr wat koud zeg. We besluiten om wat uit te stellen en blijven nog even in ons warme bed liggen.

We ontbijten eerst, en eigenlijk staat iedereen in de startblokken. Het stel uit Londen vertrekt om half 8, de Belgen als ze er klaar voor zijn en wij iets na 9 uur. Het ljjkt al iets op te klaren er zijn kleine stukjes blauwe lucht te zien.
We rijden naar het Petra visitor center. Het plan is om via de hoofdingang naar binnen te gaan. We worden aangesproken of het geen goed plan zou zijn om vandaag de "backdoor trail" te gaan lopen. Die willen we eigenlijk morgen gaan lopen. Maar nu schijnt de zon en morgen voorspellen ze regen. Dan wil je zo'n lange hike echt niet maken.
Dus we schakelen even om, de taxi mag ons naar de ingang brengen. Onderweg stopt hij nog even om uitleg te geven over wat we in de verte zien, de berg van de Monastry, rotsgraven, en de kerk. De taxi (10 jod) zet ons af voor het tickethokje van de backdoor trail (letterlijk de achterdeur van Petra) bij Little Petra. Daar scant de man de Jordanpass en krijgen we voor Petra een ticket van 2 dagen entree. Ook verkoopt hij kaartjes voor het 4x4 truckje dat ons naar de start van de trail zal brengen. Ze kosten 5 jod pp.
Als het truckje vol is vertrekken we, het is nog een hele afstand. We stappen uit aan de voet van een berg. Vandaar is het steeds bergop. Hoger en hoger vaak met trapjes.
Maar wat is het mooi onderweg. We lopen op grote hoogte en zien ruige bergen, canyons en flinke dieptes. Op verschillende punten staan theestalletjes. En om de haverklap vragen ze of je op de ezel omhoog wil. Lief aangeboden maar nee.
Na meer dan een uur zien we in de verte de "monastry" opdoemen een groot gebouw uitgehouwen in de rotswand. Prachtig prachtig! We maken er de nodige foto's ook vanuit een grot boven het theehuisje. En we komen weer wat op adem, Lianne dan. Michel die heeft geen enkele moeite met stijgen. Wel wordt hij moe van Lianne haar tempo, ha ha!

Vanaf de "monastry" is het nog een klein eindje omhoog en dan alsmaar dalen. Heel veel trappen, wel 800.
En dat zijn lang niet allemaal nette traptreden van allemaal even groot. In tegendeel...
Onderweg komen pakezels omhoog vol beladen met water. In een karavaantje van 4 ezels. Best zielig voor die beesten ze hebben het hard te halen op al die trappen omhoog.
Ook gaan er toeristen omhoog op paarden. Maar de meeste mensen lopen toch gewoon.
Onderweg veel stalletjes met ontieglijk lelijke souvenirs. Ze verkopen er werkelijk vanalles wat je juist niet zou willen verkopen. Niks gekocht dus.

Na een tijdje komen we bij een plein met horeca. Echte goede koffie uit een koffiemachine. We eten er ons lunchpakket bij op van het hotel.
Dan bekijken we nog het kasteel, het paleis, de collonade, en klimmen we naar de royal tombs, de koninklijke tombes. Uitgehouwen in de rotswand zijn het gigantische ruimtes. Vooral de kleuren van het gesteente zijn bijzonder. Alle kleuren rood en paars, oker, beige. In strepen of krullen, echt heel gaaf!
De silktombe is de persoonlijke favoriet.

Dan lopen we als laatste naar de "treasury" wat de meeste bezoekers van Petra als eerste zien als ze uit de siq (kloof) komen. Een prachtig gebouw! Voor de treasury liggen de nodige kamelen te wachten op klandizie. Er lopen zelfs kamelen met wifi, het moet niet gekker worden....
Door de lange siq verlaten we Petra. Om 17 uur zijn we terug bij de auto, we hebben 7 uur, en 17 kilometer gelopen.
Het is genoeg geweest voor vandaag.
Wacht ons nog een heerlijk buffet in het Petra Desert Dream Hotel. Met een afsluiter van koffie met zoetigheid. Daar zijn ze heel erg goed in hier!

Alles herkenbaar. Behalve de temperatuur! Wij hadden 30 graden!! Weet niet wat beter is. Ik had die dag ook 17 km gelopen in 7 uur. Was ook écht moe toen ik in het hotel was. Nog een fijne dag morgen!

Marjo 2023-03-19 19:45:43

marijke en jan v hees 2023-03-20 08:07:20

Wouw 🤩 wat prachtig

Sylvia en William 2023-03-20 11:31:35

wat hebben jullie weer prachtige foto,s en genieten maar super