The blue eye hike

Albanië, Shalë

Om 8 uur staan de ontbijttafeltjes al in het zonnetje. We kiezen de meest zonnige, met schapenvachtje. Wat leuk, er staan ook vaasjes met wilde bloemen op tafel. Hoewel het maar 9°C is voelt het oké in de zon met de truien aan. Het uitzicht over de vallei van Theth is adembenemend.
Wat een plek! We krijgen kruidenthee, sap, brood met jams en honing. Eitje, en een soort warme platte "oliebol" broodjes. Heerlijk!
Er fladdert een gigantische vlinder neer op het terras, en poseert mooi voor een foto.
Na het ontbijt, het is inmiddels al half 10 gaan we vertrekken met de auto naar het dorp Nderlysaj. Hier is het vertrekpunt voor de Blue Eye wandeling. Er rijden ook (dure) taxi-jeeps naar het dorp voor wie geen eigen vervoer heeft.
We parkeren en het voelt eigenlijk best wel warm. Vandaag zou een mindere dag worden, koeler max 17°C en regen aan het einde van de middag. We besluiten alleen in t-shirt te lopen er is namelijk volop zon nu.
Deze hike wil iedereen die Theth bezoekt lopen, we zijn dus zeker niet alleen. Zelfs baby's gaan op de rugdrager mee naar boven. Het eerste stuk is overwegend vlak over grove kiezels. Dan begint de 45 minuten durende klim naar boven. Je loopt in een bos met een pad uit zand en rotsblokken. Soms is het echt even zoeken hoe je het best naar boven komt. Onderweg vang je steeds een glimp op van fel turkooise poeltjes in de canyon en watervallen. Heel helder blauw, je kijkt zo op de bodem.
Na een stalletje met blikjes drinken nemen wij ergens een verkeerde afslag. Na een heel stuk lopen zien wij de Blue Eye, maar we kunnen er onmogelijk komen. De route aanduiding is echt slecht, er staan amper pijltjes. Er lopen er meer verkeerd, we overleggen. Stuk terug en dan naar beneden. Das veel beter! Een hangbrug over feeëriek blauw water met oker gekleurde keien. Zo mooi, haast surrealistisch!
Dan nog een laatste stuk naar de Blue Eye. Wat een plek! Een mooie waterval plonst hier in een felblauw bassin. Ook hier superhelder. Springend van steen tot steen naar de overkant. Er worden drone opnames gemaakt, zouden wij ook doen op zo'n droomplek als we een drone hadden. Dan met een trap omhoog zodat we echt boven de Blue Eye komen. Schitterend!
Dan over een wiebelig bruggetje zonder reling, het water stort minstens 5 meter lager in het bassin.
Na uitgebreid genoten te hebben van al dit mooie blauw lopen we terug. Het is inderdaad wel een wandeling die je gedaan moet hebben.
Bij een restaurantje eten we even iets kleins voor lunch. Het is al 2 uur inmiddels. Daarna terug naar Theth. Het plan was om daar even rond te lopen maar er komt regen aan. Dan ergens een koffie. Na de flinke bui schijnt warempel de zon weer. In de avond eten we in ons hotel. Het valt wel een beetje tegen. Soep, en speklapjes met rauwkost. Hmmm hadden we dat vooraf geweten dan waren we toch ff naar beneden gereden. We kregen een nogal vaag antwoord vanochtend op de vraag wat het dagmenu zou zijn.
Volgende keer misschien toch ff doorvragen maar. De rode wijn en het bier waren zeker wel oké. Al met al wel een hele mooie dag gehad.

Die plankjes (dat je een bruggetje noemt) is zeker een 'No Go' voor mij 😬! Mooie hike.

Monique 2024-05-12 20:58:29

Pittig klimmetje maar de uitzichten zijn het zeker waard. Fijn dat we zo kunnen meegenieten zonder die inspanning maar lijkt mij ook leuk om te doen.

Tineke 2024-05-12 21:13:22

Het ziet er weer prachtig uit!