Voor elke dag van 't jaar ééntje..

Macedonië, Ohrid

In dit appartement hebben we geen ontbijt. Gisteren zagen we een bakkerij in de old town die ontbijten verkoopt. Frans neemt twee krakelingen met sesamzaadjes, Lianne en Michel een erg goed gevuld "broodje gezond". Voor een paar centen kan je buiten koffie halen uit een Lavazza apparaat. Een goede start van de dag.
Terug naar de St Sofia orthodox church. Die is nog maar net open om 9 uur. Voor 150 mad (2,50€) kopen we tickets. Wat heerlijk, we hebben heel de kerk voor ons alleen. Das wel een voordeel van op tijd starten. De kerk is groot, en was ooit van de nok tot de bodem rijkelijk gedecoreerd met bijbelse muurschilderingen. Er is redelijk veel van bewaard gebleven. Een prachtige plek, echt een must-see in Ohrid.
Na al dit moois zien we dat het kleine Saint Bogorodica Bolnichka kerkje nu ook open is. Hier zou houtsnijwerk uit de 13e eeuw te zien zijn.
Entree 50mad (0,60€).
Het kerkje is klein maar fijn en erg mooi. Ook hier zijn we de enige bezoekers.
Hierna gaan we een heel stuk over de boulevard lopen langs het superheldere meer.
Het is nogal bewolkt en daardoor voelt het frisjes aan. Bij het 4* Palace City café blijkt de koffie zeer betaalbaar.
En dan is het niet ver meer naar de St. Nicolas orthodox church. Helemaal vol fresco's in perfecte staat.
Terug langs het water, de winkelstraat en de Ali Pasha moskee.
Het orthodoxe kerkje Holy Mother of Kamenko halverwege de heuvel met de gouden koepels blijft naar ons lonken. Gelukkig valt de klim wel mee. Het lijkt of er een mis bezig is maar dat blijkt een bandje te zijn. Op vol volume dat dan weer wel!
Juist in deze kerk zien we hoe gelovig de mensen hier nog zijn. Iedereen die binnen komt slaat onophoudelijk kruizen en kust alle afbeeldingen van de diverse heiligen in het altaar of daar naast. Van stokoude dametjes in het zwart tot jonge hipsters in donsjacks, zonnebril en oorbel, echt ze kussen alsof hun leven er van afhangt. Als de priester van achter de klapdeur op het altaar komt, komt er nog een tandje devotie bij. Je kunt de priester namelijk ook inhuren voor een privégebed. Hij legt dan zijn sjaal over het hoofd van de aanvrager en prevelt wat gebeden. Hier wordt gretig gebruik van gemaakt. Wij slaan het gade met de nodige verbazing. Er zijn hier in Ohrid zoveel kerkjes dat ze er wel een hebben voor elke dag van het jaar. Het is onmogelijk om te allemaal af te vinken. Wat we gezien hebben vandaag was gewoon prachtig! Ohrid staat sinds 1979 niet voor niks Unesco Werelderfgoed!
We klimmen nog wat hoger, en Michel gaat kijken bij een oude klokketoren. Niks bijzonders vind hij.
Tijd voor de lunch, op een terras in de zon -die schijnt inmiddels volop- genieten wij van een kleine lunch. Op het plein bij de 1100 jaar oude plataan. Michel neemt geroosterde en gevulde paprika's, Lianne en Frans pannekoek met honing, walnoot en chocolade.
We kopen nog 3 stukjes baklava bij Antep, en nemen deze mee naar het appartement. We hebben gratis een verlate checkout gekregen, hoe aardig. Koffie met baklava, alvast inchecken voor de terugvlucht van morgen en nog even genieten van de zon op ons balkon. Iets na 2 uur lopen we aan richting busstation, iets meer dan 1km. Hier wisselen we de printjes om in echte tickets en betalen 30mad terminaltax.
We reizen met de firma Galeb en hebben de bus van 3 uur. De chauffeur is chagrijnig. De bus is een oude rammelbak en ook hier hebben de meeste ramen geen uitzicht maar condens tussen het dubbelglas. Dat is wel jammer. Het zijn gewoon afdankertjes uit Europa deze oude bussen. Lianne heeft een Turkse buurman, zijn vrouw en 2 kinderen wonen in Istanbul. Om 18.15 uur arriveren we in de busterminal, het is dan al donker. We lopen naar restaurant Plaza de Toros, voor ons "laatste avondmaal". Gewoon perfect! Bij hotel London B&B herkennen ze ons nog. We krijgen precies dezelfde kamers, het is gewoon een super locatie en een fijn hotel. Nog een laatste avondwandeling door een prachtig verlicht Skopje richting een ijscotent in de old town. Een waardige afsluiter van een paar heerlijke dagen.

Mooi, mooi, mooi. Weer een leuke trip!

Monique 2024-03-24 21:59:39

Prachtig allemaal!

Lizet 2024-03-24 22:37:03

Jullie zien weer genoeg deze dagen. Goede vlucht naar huis.