Natuurlijke verwennerijtjes

IJsland, Rangárþing ytra

Maandag 5 juli, Hella.
Wat een gaaf huisje hebben we hier. De boxsprings zijn zeer comfortabel, en buiten is het super rustig. Dus een zeer goede nachtrust is gegarandeerd. Gisteren hebben we Skyr gekocht, echte ijslandse dikke joghurt. Super lekker met een handje granola. (homemade, thuis zelf gebakken). De dag is dus goed begonnen. De planning voor de dag is gemaakt. Om überhaupt ergens te kunnen komen zullen we de lange gravel weg van 29km terug moeten rijden. Maximale snelheid ongeveer 30km per uur dus dat schiet lekker op.

Eerst rijden we naar een hele bijzondere plek. Hoewel het buiten flink bewolkt is, en aan de frisse kant, hebben wij toch onze zwemspullen meegenomen. Aan het einde van een gravel weggetje ligt een hele bijzondere plek: Hrunalaug hot pools. We betalen de 1000ISK entree, en we lopen een heuveltje op en af. Over een heel oranje gekleurd riviertje wat op zich al magisch is. Dan om het hoekje liggen de warme baden (badjes eigenlijk want zo groot is het niet).
Met 'n ubersschattig omkleedhokje van hout en mos. En wat nog mooier is, we zijn er helemaal alleen! De hele hot pools voor onszelf! Wow, das genieten. Er zijn 3 baden. De eerste en de kleinste is het warmst. Hier werden vroeger de schapen in gebadderd in water met ontsmettingsmiddel erin, tegen de jeuk van de schapenvachten.
Nu is het een diepere pool waar je je helemaal onder kunt dompelen. Daarna gaan we in het grootste bad, heerlijk liggen en relaxen. De groen bemoste heuvels om ons heen maken het alleen maar nog magischer. Het voelt haast surrealistisch. We blijven er bijna 2 uur in soaken. Tot we helemaal "zen" zijn. Ondertussen zijn er ook wat andere mensen bij gekomen, en eigenlijk willen we nog meer activiteiten ondernemen vandaag. Maar zeker een prachtig begin van de dag zo.
Door naar een hele grote waterval, de Gullfoss. Foss =waterval in het IJslands.
We bekijken 'm van boven en lopen het pad af naar beneden. Het stuift hele fijne regendruppeltjes, sommige planten lijken daar heel best onder te gedijen.
In het Gullfoss restaurant nemen we een kop koffie. Dan rijden we verder naar Geysir. Dit is een gebied van geisers. Ze spuiten om de paar minuten heel hoog het water recht omhoog met een enorme kracht. De oude geiser, de "Geysir", is gestopt met spuiten daar komt alleen nog veel stoom vanaf. Maar de naast gelegen "Stokkur" geiser is hier de publiekstrekker. Met enorme kracht en een suisend geluid spuit hij om de paar minuten en wel 10 meter hoog. Lianne is erg gecharmeerd van de fel turkoois gekleurde Blesi hotspring die iets hoger de heuvel op ligt. Heel helder en aantrekkelijk blauw. Maar let op, het water is tussen de 80 en 100°C, hier moet je je tenen nog niet in durven te steken. De aarde bij de geisers is vol afzettingen van verschillende gekleurde mineralen, wat heel mooi oogt. Dit in combinatie met het vele frisse groen en de bloeiende paarse lupines, is echt bijzonder.
Onze laatste stop is bij de Faxi waterval.
Een brede niet al te hoge waterval, maar erg mooi. Oevers zijn begroeid met lupines en grote groene bollen, geen idee wat voor soort dit is.
Dan nog weer 70km terug naar het huisje.
Na het eten, moeten we nog even naar de waterval op en neer waar we uitzicht op hebben vanuit het huisje. Er is niet echt 'n pad, je loopt op verende kussentjes mos en grasjes. Bijkomstigheid zijn de miljoenen kleine k.. vliegjes die op je gezicht, of eigenlijk alle blote huiddelen gaan zitten. Super irritant, want ze laten zich niet weg slaan.
De waterval valt natuurlijk in het niet bij hun reuzenbroers die we eerder zagen. Maar toch is het een mooi ommetje van maar enkele kilometers.
Het was een mooi bestede dag, en wij hebben wel 'n koffie verdiend nu.

dat was genieten vandaag heel mooi groetjes

Greet 2021-07-06 08:41:55

Wat prachtig zeg. Ik verheug me erop om het met eigen ogen te zien en te voelen. Geniet er maar van.