Klef

Colombia, Cartagena

Woensdag 14 september, Cartagena de Indias.
Goed geslapen en zonder nieuwe muggebulten. Helemaal lekgeprikt in Barichara ondanks de klamboe.
Nu we ons hotel bij daglicht zien is het nog veel mooier dan verwacht. Alleen ons mega terras al, daar kan je heerlijk zitten met een boekje. Met van die cubaanse schommelstoelen. De zee is dichtbij, we hebben ruim zeezicht en er vliegen regelmatig enkele pelikanen langs.
Het ontbijt wordt geserveerd op het terras beneden. Vandaag is er roerei, pannekoekjes, fruit, fruitsap en koffie. Allemaal lekker.
Goed, we zijn klaar om Cartagena te gaan ontdekken.
Het is maar 300 meter tot aan de stadswallen. Daar moeten we een stuk omheen lopen tot aan de twee poorten. Daarmee kom je in de oude stad, het centro historico.
Dit oude deel van de stad is echt supermooi. Huizen van 1 of 2 verdiepingen met schattige balkonnetjes met hangende bloeiende planten. De huizen zijn in veelal prachtige kleuren geschilderd. Elke casa een eigen kleur. De deurkloppers zijn ook fantastisch in de vorm van vissen
en draken.
Voor de ramen zitten houten balustrades. Allemaal even mooi.
Veel verkopers op straat, van zonnehoeden, beeldjes tot fruit het is er allemaal. En niet te vergeten de mulata (donker gekleurde) verkoopsters van het fruit, de "palenqueras".
Deze vrolijk lachende dames in prachtige wijde jurken in de kleuren van de Colombiaanse vlag zijn niet te missen.
Vroeger verkochten ze fruit, tegenwoordig verdienen ze meer aan op de foto gaan met toeristen.
Want iedereen die naar Cartagena reist wil uiteindelijk vroeg of laat wel een fotootje van de fruitdames.
Enfin, wij gaan ook voor de bijl, en het worden gewoon echt wel superleuke foto's!

We gaan een museum bezoeken, het Palacio de la Inquisicion. Iets met een rechtbank, een tribunaal voor mensen met andere opvattingen of leefwijze. De zuidamerikanen, europeanen en de afrikanen dat ging lang niet altijd goed. Was je afwijkend dan werd je als heks of tovenaar bestempeld en werd je hier voorgeleid. Veel teksten, weinig te zien. Toch staat deze plek met ster vermeld in de Lonely Planet. We zijn toe aan een koffie. Bij Juan Valdez zitten we aan een grote beker, en ineens begint het keihard te regenen en te onweren. Het was al zo drukkend en klef dus het verbaasd ons niet echt. De zaak stroomt direct vol.
Ook na de bui blijft het klef, 29°C maar voelt als 37°C geen wonder.

Als het wat droger wordt gaan we weer lopen. We bezoeken wat kerken, overal druk met biddende mensen. Het geloof is hier nog populair in tegenstelling tot bij ons in Nederland.

Bij Parque Centenario gaan we op zoek. Hier moeten namelijk luiaarden wonen. Niks te vinden, maar we weten natuurlijk ook niet in wat voor soort bomen ze hangen. Even vragen, ik weet het spaanse woord voor luiaard, de "oso perezoso" (luie beer).
Kijk zegt een man, zie je hem niet hangen daar helemaal boven in een grote boom? Wat geweldig zeg, midden in de drukke stad in een parkje kan je hier dus gewoon luiaards spotten! Mijn dag kan niet meer stuk!

In de volkswijk Getsemani zijn weer andere huisjes, en veel bonte muurschilderingen. Het voelt hier wat rauwer en volkser. Veel eettentjes en barretjes. Zowieso is Cartagena echt vele malen toeristischer dan de dorpen waar we waren. Je moet beter op je spullen letten, en zoals ze hier zeggen "no dar papaya" dus niet pronken met je dure mobiel , camera of sierraden. We proberen zoveel mogelijk van alles te genieten want mooi is het zeker, maar tegelijk ook opletten op je spullen.
We gaan een hapje eten bij "Sabor Mulato" in Getsemani. Een soepje, en dan een gebakken vis voor Michel. En ceviche leche de tigre (vis in zuur gegaard) voor Lianne. Ceviche is van oorsprong Peruaans maar hier echt overal op het menu.

Tegen het einde van de middag lopen we weer terug naar het hotel. In de avond nog een hapje bij "la Cevicheria", een populaire tent in de casco historico. Minder lekkere ceviche en 4x zo duur als vanmiddag.Tja verschil moet er zijn.
Bij het hotel maakt Elmar nog een lekker bakje koffie voor ons op het terras. Nog steeds 28°C en nog steeds is het klef.