"Nie normaal zo schoon!"

Spanje, Sevilla

Zaterdag 6 november, Sevilla.
Heerlijk geslapen in ons nieuwe onderkomen. Lianne en Ruben gaan op pad voor brood. In ons appartementje kunnen wij best zelf ontbijten. De panaderia zit net de hoek om, en met twee krakend verse nog warme meegranen stokbroden zijn we vast geslaagd voor deel 1.
Iets verderop zit een Carrefour city supermercado. Hier kopen we de rest, vleeswaar, boter, sap en joghurtjes. Plus 3 bananen. Een zeer uitgebreid ontbijt en alles supervers.
Om 10.00 uur moeten wij ons melden bij de ingang van het Koninklijk Paleis (Palacio Reial de Alcazar). Er staat 'n lange rij, en iedereen heeft al online tickets (wij ook). De rij schiet gelukkig wel op. Ruben heeft studentenkorting, dat moet nog wel even gechecked worden met ID en studentenkaart. Maar dan zijn we binnen! Het is erg druk. In het algemeen zijn er superveel toeristen hier, echt vele malen meer dan in 2016. Sevilla blijkt echt super populair, zelfs nog in november.
Het paleis is nog hetzelfde, en gelukkig maar! Prachtige binnenhof met water, de grote vertrekken met de bogen, zo rijkelijk versierd met moors tegelwerk. De stucco met Arabisch sierschrift. En vlak de plafonds niet uit! Ingewikkelde sterrenmotieven in houtsnijwerk, soms in kleur, en in het hoofdvertrek een gouden plafonnetje. De sierlijke bogen, alles tot in finesse versierd, met krullen, tegeltjes en stucco. "Das toch nie normaal nie, zo schoon! " zegt een Belgische bezoeker naast me. Volledig mee eens! Meer dan volledig zelfs, tis nie normaal zo prachtig.
We doen wat foto sessies. En het valt niet mee om de foto's zonder mensen te maken. Ze lopen steeds voor de camera door. Er is ook nog 'n expositie over spaans/moors tegelwerk, interessant! Zoveel patronen en kleuren.
Als we al dat moois kunnen loslaten is er nog de paleis tuin. En wat voor eentje! Heel groot en heel mooi. Met gebouwtjes, fontijnen, en vijvertje. Keurig onderhouden, ze liggen er prachtig bij. Er lopen overal pauwen rond. En we vinden de Banos de Dona Maria de Padilla, de ondergrondse cisterne.

Voldaan verlaten we 2,5 uur later het Palacio. Ergens een kopje koffie en 'n cola onderweg. Bij de kathedraal staan nu heel veel tijdelijke winkeltjes die kerststalletjes plus beelden verkopen.
En dan door naar de Plaza de Espana. Blijft toch een bijzonder plein! Met tegeltjes van alle provincies van Spanje. Bont gekleurde tableaus. En overal keramieken torentjes vaak in blauw, wit geel.
Bij 't grootste gebouw is er livemuziek met flamenco danseressen.
Twee mannen op gitaros begeiden de zigeuner danseressen met muziek en zang. De vrouwen die om beurten hun danskunsten ten toon stellen. Mooie rauwe, melancholieke muziek en zang. Daarbij de ritmische, gepassioneerde dans met heftig stampende voeten en elegante armbewegingen in de lucht. Fantastisch! Ik geniet daar enorm van. Rauw en gepassioneerd. Precies zoals de flamenco bedoeld is. Uiteraard gooien we graag wat munten in het bakje.

Tijd voor een lunch, het is al bijna 3 uur.
Bij restaurant la Callejuela bestellen we een pannetje vispaella voor 2. Ruben neemt Lagrimas de Pollo, en churros con chocolate.
Na de lunch lopen we een route door de prachtige wijk Barrio Santa Cruz. Nauwe straatjes, overal bloempotje met bloeiende plantjes. Restaurantjes in de nauwe straatjes waar je amper kunt passeren. Het ademt een goede sfeer uit, Santa Cruz is echt 'n leuke wijk!
Op de weg terug naar 't appartement komen we langs een tentje met verse nog warme Portugese pastels de nata, room gebakjes. Heerlijk voor zometeen bij de koffie!

In de avond gaat Ruben uit eten met een vriendin, Eefje die hier woont, werkt en studeert.
Wij gaan naar ons favoriete restaurant van 5 jaar terug, Duotapas. Ook al is dat weer een half uur lopen. Goed dat we gereserveerd hebben, buiten staat een lange rij wachtenden. Je kunt ook buiten eten, op het pleintje, daar wordt druk gebruik van gemaakt. Het eten bij Duotapas is wederom smullen. Risotto de boletos, groente tempura, Croquetas in 3 smaken, pulpo (octopus), tortilla de Camerones. Verzadigd rollen wij weer naar buiten. Nu nog een half uur terug. We komen nu langs de fraai verlichte Setas, de metropol parasol.
Tis weer klaar voor vandaag 22,5 km op de teller. Ruben heeft 't ook erg gezellig gehad. Ze waren op stap gegaan en hij was pas vroeg in de morgen weer thuis.

Heel veel bekende dingen weer, lijkt op ons fotoboek over andalusie🙂🙂