Donostia

Spanje, Bilbao

Maandag 19 juni, San Sebastian. Vandaag gaan we verkassen. Na het ontbijt de koffertjes inpakken en dan lopen we naar de tramhalte. We moeten de eerste tram laten gaan omdat de ov kaart buiten gescant moet worden op het perron en niet in de tram zelf waar we al in staan. Wij er weer uit, en toen reed ie gewoon weg! Gelukkig komt er elke 15 minuten eentje en waren we nog ruim op tijd op het Intermodal busstation.

Onze bus naar San Sebastian, wat hier Donostia heet had 20 minuten vertraging. De kaartjes voor de Alsa bus hadden we thuis al online gekocht. De rit duurt 1 uur en 20 minuten. Voor je er erg in hebt ben je er gewoon al. Ook hier is het bewolkt net als in Bilbao maar het voelt een stuk warmer.
Vanaf het busstation is het niet zo ver lopen naar "Pensíon Arroka", waar we de laatste 2 nachten verblijven. We worden warm welkom geheten en krijgen een moderne lichte kamer met een balkon. Het bed is ook super comfortabel, in Bilbao was het matras heeeeeeel erg hard.
We maken een koffie, en krijgen ondertussen allerlei tips van bezienswaardigheden en eettentjes van Jon, de manager.
We gaan snel op pad. Langs de prachtige kathedraal, en dan richting de zee.
Er zijn hier 3 stads stranden, en er wordt goed gebruik van gemaakt. Het is ook best warm, zeker 26°C.

Op het strand hebben kunstenaars zand mandalas gemaakt. Heel kunstig, het ziet er supermooi uit!
De eerste indrukken van San Sebastian zijn heel goed, het ziet er allemaal heel gezellig uit.
Het oude centrum, de Casco Viejo is redelijk compact. Smalle straatjes, hoge gebouwen en heel veel kerken.

We gaan eerst een hapje eten. Waarom verder zoeken als we een overzichtje hebben van de beste eetplekken volgens de Arroka staf.
We kiezen voor "Mendaur Berria", een klein eettentje aan de Fermin Calbeton. Een piepklein eettentje dat hoog aangeschreven staat..we nemen 4 gerechtjes en delen deze.
Gestoofde kalfswang in saus, mosselen pilpil, inktvis in tempura, en kippenvleugels op speciale manier bereid. Een explosie van smaken, alles is echt super lekker. Alsof er een engeltje langs je tong.....(vul zelf in)

Wat verder opvalt in San Sebastian, de vele Nederlanders.
Echt overal hoor je Nederlands praten. Hoewel wij niet het idee hadden dat hier nou veel mensen heen gaan.
Na het eten lopen we een rondje om de Urgull heuvel heen.
Je ruikt het zout van de zee en de golven beuken met geweld op de rotsen. Geweldig!

Dan komen we uit bij het aquarium en de haven. De voorspelde regen blijft uit, of waait langs ons af.
We doen nog ergens een koffie en lopen weer terug. Het is prachtig weer.
In de avond eten we pintxos bij bar Baztan.
We sluiten af met een heerlijk bakje schepijs. Dan de pas erin terug naar het hotel want het begint al lichtjes te regenen.