Nevel en stoom

IJsland, Hella

Zondag 4 juli, Hella.
In de ochtend is het mistig. Nogmaals beseffen we hoeveel geluk we gisteren gehad hebben met het weer op de vulkaan.
Na een broeierig nachtje, want de vloerverwarming staat nog steeds op strandje 100, zijn we er weer klaar voor.
Een snel ontbijtje, en dan trekken we er op uit. Naar de vuurtoren, maar waar was die ook alweer. Ergens achter de mist natuurlijk.
Volop vogels hier. In de weilanden met gele bloemen en paarse lupines.
Veel vogelsoorten die je ook op de wadden ziet. De scholekster met de rode snavel en poten, volop regenwulpen en een hele aparte de goudplevier. De vuurtoren komt in zicht, en de mist wordt iets minder. Er staan 2 vuurtorens vlak bij elkaar. Bij eentje is een camping. Lijkt me maar koud nu in de mist en vochtigheid met zo'n piepklein koepeltentje. Dan toch liever 'n hete cabin maar wel met echt bed en fijne badkamer.

We gaan vandaag het schiereiland Reykjanes ontdekken. Maar eerst nog even naar Keflavik. Bij Savinas Workshop heeft Lianne een Ijslandse wollen trui (lopayesa) besteld van Plotulopi wol van het Ijslandse schaap. Design uitgezocht en welke kleuren precies. De trui is fantastisch, met bijpassende muts. Savina nodigt ons uit voor een koffie, en haar man geeft ons tips voor de sightseeing van vandaag.
We vertrekken naar Hafnar, en daar bezoeken we eerst de "bridge between continents". Precies op de scheiding van de euroaziatische en noord Amerikaanse tectonische aardplaten hebben ze hier een brug gebouwd. De platen verschuiven altijd nog 2 cm per jaar van elkaar af.

De volgende stop is de hotpool/geyser van Gunnuhver. Al van verre zie je de rook de lucht in gaan. Hier komt kokend heet water omhoog gespoten, en daar komt me een rook af! Ook zijn er veel zwavelafzettingen op de rotsen, er hangt een sterke geur van rotte eieren. Geel, groen en bruintinten op de rotsen, eigenlijk gewoon prachtig. Jammer dat het steeds kouder wordt. In de verte zien we de vuurtoren van Reykjanesviti op 'n groene heuvel.
De bedoeling was dat we ergens een bakkerij zagen, maar er zijn amper dorpjes. Dus het wordt thee met 'n mueslireep als lunch.
Het begint ook nog te regenen. We rijden wederom langs de vulkaan, die is niet te zien door de regen en must nu. Toch weer ontzettend goed dat we gisteren avond nog gegaan waren.

Bij Krysuvik gaan we de bergen in. Langs een heel groen meer rijden we naar het geothermisch gebied Seltun.
Klein maar fijn! Over vlonderpaden kom je langs schattige modderpoeltjes die op bluppen. Stoom en rook is overal, en het borrelt rondom. Een mysterieus riviertje waar rook vanaf komt, en warme geel, bruin en okertinten maken het tot een gezellig geheel. Ware het niet dat het op is gehouden met zacht regenen.......
Toch een supermarkt in Porlakshofn. We slaan in, en schrikken wel 'n beetje van de kassabon. Tja, dit is IJsland!
Nog een laatste stop bij een schattig kerkje, Strandakirkja. Tussen de paarse lupine velden. Er staan ook elfenhuisjes vlak naast, heel kneuterig en schattig. En het is weer droog!
Tegen 17 uur komen we aan in Hella. We slapen 2 nachten hier in de "Afternoon Cottages". Je moet een heel lang stuk over een langzame gravel weg om er te komen, maar dan heb je ook wat! Een zeer luxe cabin, in de middle of nowhere. Met Netflix en van alle gemakken voorzien. Wat wil een mens nog meer?

Geweldige ervaring! Genieten van de rust en het absurde landschap. Schattige elfenhuisjes 😂