Andiamo!

Italië, Lecce

Lecce, vrijdag 2 juni.
Vandaag gaan we weer een snoepreisje maken met de vriendengroep. Vorig jaar in juni bezochten we samen met Christine, Gerrit, Ingrid & Ronald de prachtige oude stad Edinburgh in Schotland.
Nu vliegen we naar Brindisi in zuid Italië in de provincie Puglia. We gaan hier 3 nachten verblijven in de oude stad Lecce, wat een pareltje zou zijn. Lecce wordt zelfs klein Rome genoemd, dus dat beloofd al wat. Onze verwachtingen zijn dus hoog!

Sander brengt ons al zeer op tijd weg naar Eindhoven airport, super handig natuurlijk. Bij de AH to go is een koffie dus erg snel gescored terwijl we wachten op de anderen die later komen. Als ook zij zijn gearriveerd gaan we snel langs de security. Gerrit en Christine's bagage is uiterst dubieus, dus een extra controle is hier op zijn plaats.
Het is gezellig druk op de airport, en Starbucks doet goede zaken. Gouden handel hier!
Bij het boarden staat Isa Hoes achter ons. Ze vliegt ook naar Brindisi met een lowcost carrier.
We vertrekken met onze goede vriend Ryan Air naar zuid Italië.
Over wit besneeuwde Alpen -hoe mooi!-, en langs talloze Kroatische eilandjes die liggen te snoezen in de zon, zakken wij nog iets zuidelijker naar de luchthaven van Brindisi.

Als we uitstappen valt de warmte als een deken over ons heen.
Das wel ff een verschilletje met thuis.
Er blijkt niet direct een bus voorhanden dus we laten ons maar oplichten door een rasechte italiaan met een busje. Want 120€ voor een ritje van amper 30 minuten vinden wij eigenlijk best wel "dik betaald".
Bovendien wil hij het liefst cash, wat we zo ook niet hebben. We komen tot 90€ cash bijeen geschraapt uit alle portemonnees en dan blijkt hij ineens wel een pinapparaat bij te hebben voor het restant bedrag. Gewoon een rare snuiter, dat is het! Toch is het een officiële taxi.

De AirBnb blijkt prachtig. Een groot ruim appartement waar elk stel een eigen ruime slaapkamer en eigen badkamer heeft. Leuk, modern en netjes ingericht. Niks mis mee.
Na ons geïnstalleerd te hebben lopen we naar het oude centrum wat verrassend dichtbij blijkt te liggen. Door een mooie oude poort, en dan beginnen de nauwe steegjes. Bella, bella!
We komen langs twee barokke kerken die heftig versierd zijn met krullen en engelen. Je moet een ticket kopen voor 5 kerken tegelijk. Nou, misschien morgen. Nu zoeken we een terras.
Er is best een ruim aanbod, en we strijken neer op een gezellige piazza.
De eerste Italiaanse biertjes zijn een feit, het merk is Lisa.
De dames gaan voor een Aperol Spritz, we zijn ten slotte in Italië.
Daarna volgen nog meer biertjes, Hugo Spritz en nog een Aperol.
De zon brand op onze hoofden en we beginnen 'm te voelen.
Kunnen er wat bruchettas op tafel komen? Ja dat kan, maar we moeten er wel ruim een uur op wachten. Geen idee waarom het zo lang duurt eigenlijk want zoveel stelt het niet voor.

Dan even langs een supermercado. Het vreemde is dat er geen een open is. Hoezo dat dan?
Nou na wat googelen blijkt het precies vandaag Festa della Republica te zijn, een nationale feestdag dus. Ahhh geen wonder dus.

Tegen een uur of 8 lopen we weer terug naar het centrum. Zoeken naar de juiste pizzeria met de hoogste rating op TripAdvisor. En als we die vinden blijken ze er met de benen buiten te hangen en zijn er slechts enkele mini tafeltjes op straat, die allemaal bezet zijn.
We belanden bij Willy's, geen Italiaan maar hij heeft wel super lekkere pizza's. Het restaurant stroomt langzaam vol. Buiten is het druk op straat, de avond passeggiata is begonnen. Wandelen, flaneren, zien en gezien worden dat is waar het hier om draait. Typisch Italiaans, en ook heel leuk.
Na het heerlijke en heel betaalbare eten (nog geen 30 euro per stel) flaneren we langzaam richting een taartjeszaak.
We sluiten daar af met een heerlijke cafe macchiato en cappuccino op het buitenterras. Een cappuccino in de avond is eigenlijk not done, we weten het! Maar oh zo lekker! Het is nog steeds heerlijk weer.
Het was een heerlijke eerste dag, en we kijken nu al uit naar morgen.

O heerlijk hoor, paar dagen tussendoor genieten.

Inge 2023-06-02 23:35:13

Heel veel plezier ik geniet weer mee vanuit mijn stoel. 👍😉

Hanny Beerens 2023-06-02 23:37:36

Veel plezier met zn allen!

Jenny 2023-06-03 08:10:59

Altijd goed vertoeven : La Bella Italia .🤩

Lida 2023-06-03 10:37:34

Ziet er heel mooi en gezellig uit, geniet ervan samen🥳🥂