Foutje, bedankt!

Spanje, Bilbao

Zaterdag 17 juni, Bilbao.
Met een heerlijk ontbijt starten wij de dag. Daarna lopen we naar het treinstation. Om 9 uur kunnen wij hier onze huurauto ophalen. Men probeert ons nog extra verzekeringen aan te smeren maar we zijn al goed verzekerd alles inclusief bij Sunny Cars. We krijgen een vrij nieuwe Ford Fiësta mee met een ingebouwde navigatie. Altijd fijn!
We gaan vol zin op pad. Want de voornaamste reden voor een dagje huurauto is de hike die we gaan doen. We hebben entradas om 10.15 uur voor de rotswandeling van San Juan de Gaztelagutxe! Vorige week kwam ik er bij toeval achter dat je een ticket nodig hebt om deze wandeling te mogen doen. Er mogen maar een x aantal mensen tegelijk de rots op. Voor vandaag had ik bijna de allerlaatste tickets. Veel mensen weten niet dat je een ticket moet hebben en mogen dus niet verder. Wat heel jammer is.
Op tijd arriveren we bij de parking, scannen ons ticket en mogen gaan starten. Je loopt eerst van de best wel hoog gelegen parkeerplaats langs een mooi pad naar beneden.
Overal zijn bloeiende bloemen. In de verte zien we de rots voor het eerst. Er staat een "ermita" (kluizenaarsschap) bovenop, een kerkje. Het pad gaat zigzaggend omhoog, eerst over een brug, en daarna volgen 241 traptreden.
Het is betoverend mooi, de trappen lijken wel wat op de Chinese muur.
Langs de trappen zijn 14 kruisen, een kruisweg dus.
Deze locatie is gebruikt als filmlocatie voor "the Game of Thrones". De ligging is sprookjesachtig, en de panorama's zijn gewoonweg fantastisch!
De Atlantische oceaan beukt met geweld tegen de rots. Er zijn diverse rotsbogen/ openingen waar het zeewater doorheen kan.
Een hele bijzondere plek!
De route terug de berg op is best flink stijl. Dus hebben we wel een koffie verdiend. Er staan veel picknick tafels buiten en we genieten van het uitzicht.

We rijden verder naar Lekeitio. De route is prachtig maar met superveel bochten dus we doen een uur over 40 kilometer.
We passeren diverse badplaatsen en stranden. Eindelijk komen we aan in Lekeitio wat ook een prachtig oud centrum zou hebben. P1 tm P4 is overvol. Veel wielrenners, er zal vast iets te doen zijn op wielrengebied hier. We kunnen nergens parkeren en rijden dan maar een stukje verder. In het dorpje Ugaran gaan we lunchen bij restaurante "Klaudio Jatetxea".
Een hele goede keuze blijkt achteraf. Voor 25€ pp krijgen we hier een voorgerecht (vissoep, paddestoelenschotel), gebakken kabeljauw, en een Baskisch taartje na. Voor erbij brood en bier of wijn. Ze hebben ook alcoholvrij bier gelukkig. We bestellen ook nog een koffie. Alles is even heerlijk! Eigenlijk hebben we super geluk dat we geen parkeerplek konden vinden en nu hier terecht gekomen zijn. Het zit stampvol locals wij zijn de enige buitenlanders.

De porties zijn genereus bij Klaudio, dus we rijden goed gevuld verder. Het begint te betrekken, het zou ook rond 17 uur gaan regenen volgens de weersverwachting.
Iets na 4 uur komen we aan in Zumaia. Hier zou een uitzichtspunt moeten zijn bij een kerkje. We kunnen er maar niet komen.
Rondjes rijden, dan maar een stukje terug. Blijkt het laatste stuk alleen te voet bereikbaar te zijn. We parkeren ergens maar kunnen het bord in Baskisch niet lezen. Mogen we hier parkeren? Volgens een Spaans stel mag het wel, en gratis zelfs. Top, we gaan snel op pad.

Het is in Zumaia nog 20 minuutjes omhoog lopen naar de ermita (kerkje) op een klif. Hier kunnen we heel goed het verschijnsel Flysch rotsen zien. Maar wat is dat nou eigenlijk, Flysch?

"Flysch is het landschap van een opeenvolging van kliffen en gesteentelagen van miljoenen jaren oud. Het is een afwisseling van harde rotsen met ander, zachter gesteente wat grotendeels geërodeerd, vandaar het ‘laagjes-achtige’ uiterlijk. Het Flysch van Baskenland is ongeveer 50 miljoen jaar geleden gevormd, na de botsing van de Iberische en de Europese tektonische platen, waardoor de Golf van Biskaje ontstond." (opgezocht op internet)
Het is echt wel bijzonder om de verticale rotslagen hier te zien!
Je kijkt hier bovendien een heel eind verder de baskische kust af. Prachtig!

Maar het weer veranderd en we moeten snel terug. Het begint te regenen.
Helaas was de verkregen informatie onjuist, en hebben we een flinke parkeerbon gekregen. Hij zit in een plastic gripzakje onder de ruitenwisser. Ze zijn hier op regen voorzien blijkbaar. Hier mochten blijkbaar alleen residenten parkeren met een vergunning.
Sonde van het geld, maar niks aan te doen!
We besluiten om direct terug te rijden naar Bilbao. Het regent dat het giet met onweer erbij. Geen weer om nog een stadje te doen.
We brengen de auto terug, ook in Bilbao is het ander weer geworden. Het regent nog lichtjes maar de temperatuur is goed.
Even omkleden en dan gaan we wat pintxos eten bij "Alisas Barri".
Niet te veel, enkele heerlijke pintxos met een drankje. Het is er goed druk, altijd een goed teken.