Richting Cartagena

Colombia, Barichara

Dinsdag 13 september, Cartagena de Indias.
Vroeg opstaan en op tijd de spullen weer in de rugzak gepakt.
Het past allemaal weer net, vooral als je de wandelschoenen vandaag niet wil dragen.
We eten een half uurtje eerder omdat we niet precies weten hoe lang we onderweg zullen zijn naar het vliegveld van Bucaramanga.
Maar goed. Eerst ontbijten dus om 07.30 uur.
We krijgen een omelet, broodjes, koffie sap van de boomtomaat en iets van exotisch fruit. Het heet granadillas en het lijkt op een passievrucht. Ook pulp en pitjes met fris zoete smaak. Twee bakken koffie en wegwezen! Luz informeert of er een tuktuk moet komen maar dat kippe-eindje naar de bus (8 minuten) kunnen wij prima zelf belopen met bagage.

We treffen het, de bus naar San Gil vertrekt binnen enkele minuten.
Duur 1 uur, kosten 6.000 cop pp (1,50€)
Een uur later hobbelen we inderdaad het busstation van San Gil binnen. Een mannetje van de busmaatscgappij Cotrasangil roept al rond "Bucaramanga! Bucaramanga!"
Het sluit zowat naadloos aan. Deze rit duurt 2,5 tot 3 uur. En als je pech hebt en het is druk kan het ook vlot zomaar 4 uur of langer duren.
De kosten zijn 20.000cop pp (5€).
We rijden San Gil uit, de tocht gaat door de bergen met honderden bochten. Stom ook van ons om te denken dat dit stuk een soort van snelweg zou zijn. Die zijn er in Colombia amper. Hoofdwegen zijn gewoon 2 baans wegen. Je gaat door elk dorpje en door elke stad.
We gaan steeds hoger en hoger de bergen in.
We gaan langs de randen van de Chicamocha canyon, een nationaal park. De canyon is maximaal 2 km diep en heeft een lengte van maar liefst 227 km!
Het uitzicht is zonder meer geweldig, we hadden niet verwacht om deze beroemde canyon zo goed te kunnen zien. Wat een vistas mensen!

Bucaramanga is een hele grote stad. Die hoeven we niet helemaal in gelukkig. Om zo praktisch mogelijk naar Palonegro airport te komen moeten we uitstappen bij de halte met de bijzondere naam "Papiquieropina". Daar zouden volop taxis staan. De hele bus stapt hier uit.
Binnen 3 minuten zitten we in een gele taxi. De taxichauffeur rijdt met een rotgang de heuvel op naar het vliegveld.
12.15 uur lopen we daar naar binnen. Totale reistijd 4 uur precies van deur tot deur. Onmogelijk snel.

Inchecken en wat eten. En dan nog wat lezen en internetten. We reizen via Bogota. De eerste vlucht gaat van Bucaramanga naar Bogota. De vrouw voor ons heeft een peuter op schoot. Het kind wringt zich alle kanten op. Ze gaan dus maar zonder riem de lucht in. Ondenkbaar zoiets in Europa!
In Bogota kopen we een koffie en dan is het al snel tijd voor de aansluitende vlucht naar Cartagena. We moeten nog even aan de grond blijven vanwege een heftig noodweer. Met een half uurtje vertraging vliegen we op Cartagena. De hitte slaat je tegemoet als je het vliegtuig uitkomt.
Een taxi is ook zo gevonden. Hij zet ons voor de deur af bij Hotel Boutique Castillo Ines Maria, een koloniaal gebouw in warm geel. We hebben een prachtige ruime kamer met een heerlijk royaal balkon dat uitziet op zee met 2 heerlijke schommelstoelen.
We eten wat in een arabisch tentje even verderop. Omdat we iets zoeken wat dichtbij is. Het is lekker maar veel te veel.

Ik zou zeggen: een prima reisdag!👍