Mando- mandolines.....

Cyprus, Nicosia

Zaterdag 9 oktober, Lefkosia.
We schuiven weer 'n stukje op richting het noorden. Na het best wel uitgebreide ontbijt, gaan echter eerst de wandelschoenen aan. We gaan eerst nog een korte trail lopen. Eerst langs druivestruiken die zwaar hangen van de blauwe druiven. Langs vijgenbomen en olijfbomen. Het pad gaat ineens heel stijl omhoog. Daarna lopen we langs oude irrigatie systemen. Op en naast het pad bloeit de herfststijloos volop, een soort wilde crocus zonder blad. Het zicht op de bergen en de bergdorpjes aan de overkant van de vallei is erg mooi.

Tegen 10 uur vertrekken we. Net 1 dorp verder krijgen we een meldingslichtje in de auto. En net als in IJsland betreft het de bandenspanning. Dat euvel is zo verholpen bij de eerstvolgende benzinepomp.

Onderweg nog een koffie bij een cafeetje. Het zit vol bejaarden. Ze keuvelen of doen een bordspel. De koffie wordt gemaakt in een koperen kannetje. Deze gaat in een bak met zand die door een brander verhit wordt. Bijzonder!

Tegen 13 uur arriveren we in de hoofdstad Lefkosia. Vroeger heette dit ook wel Nicosia. We kunnen parkeren op een plek vlakbij het hotel. Het kost 3€/24uur. Kijk dat zijn nog eens prijzen! In Amsterdam of den Haag gaat je dit vast niet lukken.
We slapen in de "Urban Habitat executive suites", en wat een plek ook weer! Heel luxe, prachtig en nieuw. De badkamer heeft een venster met screens naar het slaapgedeelte. Er is ook Netflix en 'n Nespresso apparaat. Gewoon 'n super fijne plek!
We lunchen bij de bakker om de hoek. Brood met kalkoenfilet en avocado. Het is 32°C.

Daarna lopen we naar de oude stad die verrassend dichtbij blijkt te liggen. Eerst bezoeken we daar het "Leventis municipal museum", in het oude Ledra Palace. De geschiedenis van Lefkosia door de eeuwen heen wordt hier getoond. We brengen er 'n uurtje door, en hebben dan alle zalen bekeken. Het is klein maar fijn.

Bij de Ledra straat kunnen we de grens over naar het Turkse gedeelte. Paspoort en corona app, en dat dan 2x. Tussen de beide vergangen ligt de groene UN buffer zone. Niemandsland zogezegd.
Aangekomen in het Turkse deel zijn er eerst heel veel kebab tentjes en winkeltjes met namaak merkkleding en andere rotzooi.
We lopen richting de Selimiye moskee die gesloten blijkt. De carvanserai Buyuk Han, uit de 15e eeuw is wel open. Een hele levendige plek vol activiteit. Er is ook een overdekte bazar, niet echt de moeite waard. Na 'n uurtje vinden we het wel genoeg. Morgen komen we er uitgebreider terug.
In de avond gaan we eten in de oude stad. Bij restaurant "Kathodon" nemen we wat de ober adviseerd, de specialiteiten van het huis. Lamsbout, en kip met champignon room kaas saus. Heerlijk! We sluiten af met een borrel van het huis. Lefkosia is echt een gezellige stad, er hangt absoluut een goede fijne sfeer! Oh ja, en die mandolines uit dat liedje van vroeger, nou die zijn er niet meer hoor!