Casa Lola

Spanje, Málaga

Vrijdag 5 november, Sevilla.
Alweer de laatste dag hier in Malaga breekt aan. Wederom een stralende warme dag. We pakken onze tasjes weer in, deze mogen we bij de receptie laten staan tot vertrek. Echt overal zijn terrasjes waar je kunt ontbijten. Wij lopen een stukje de stad in tot we bij een leuk tentje komen bij een rose/rode geblokte kerk. Lianne neemt een broodje met ham en tomaat, de mannen gaan voor de gebakken eieren met brood. Nouja, een heel klein stukje brood. Koffie thee en sinaasappelsap.
We zijn dichtbij de Mercado central. Een grote overdekte markt met aan de voorkant een grote Moorse boog en aan de achterkant glas-in-lood met vissermannen en bootjes. Je zit hier aan zee en dat merk je ook aan het aanbod. Veel verse vis, schelpdieren en garnalen van piepkleine witte doorzichtige tot giga gestreepte tijgergarnalen. Zilveren sardientjes, grote rode vissen met rode ogen. Ook de groente en fruit afdeling is ruim vertegenwoordigd. Een lust voor 't oog van de fotograaf. Lianne blijft knippen.

Tijd voor 'n koffie! Bij de Starbucks staan de kerstbomen al in vol ornaat, lekker traditioneel groen met rood. De koffie is er goed en de porties royaal. Ruben gaat voor de caramel ijskoffie.
Weer helemaal opgeladen vervolgen wij naar de immens grote kathedraal. Man, man, wat een ding zeg! We kopen een combikaartje waarmee we ook op het dak mogen. Eerst de kerk van binnen. Giga groot met talloze zijkapellen. Tien heilige-maagden-Maria-met-traan verder, plus minimaal 10 Jezussen met kruis, en wat vage heiligen daar tussen, blijkt het plafond toch de grootste blikvanger. Koepels met delicaat stucwerk, het ziet er heel gelikt uit. De kathedraal is prachtig, maar na een dik half uur is het wel klaar.
Om 13 uur melden wij ons bij de klokkentoren. Het zijn 200+ treden het dak op.
Halverwege mag je ff uitpuffen en een blik van bovenaf de kerk inwerpen door twee raampjes. Op het dak is een wandelroute over een plankenpad. Het uitzicht op de stad is super. Ook de kant van de zee en de havens. Wat is het water blauw zo van bovenaf!

Het is inmiddels lunchtijd, half 3. We komen langs Casa Lola, waar gisteren mensen in de rij stonden om binnen te komen. Ook nu weer erg druk. Veel locals, altijd 'n goede graadmeter. We wachten, de ober noteert mijn "Spaanse" naam, "Ana" want das makkelijker.
Na slechts 5 minuten wachten kunnen Ana, man en zoon naar binnen. Het blijkt 'n schot in de roos. Michel neemt de dagschotel, linzensoep met vlees. Ruben en Lianne gaan voor tapas. Waaronder Croquetas de Toro, stieren kroketjes. Lekker, lekker. Alles is eigenlijk lekker en voldaan na 'n heerlijke lunch lopen we richting de haven. De Paseo Maritimo biedt schaduw, de groene parkieten vliegen krijsend af en aan.
Op de terugweg gaan we het Museo de Malaga in. We zien maar enkele zalen, we zijn eigenlijk meer geïnteresseerd in de "aseos" (wc), haha.
Terug bij Dulces nemen we nog een grote koffie en cola. Ruben laadt zijn mobiel weer op, en verwisseld de korte broek voor 'n lange.
Dan lopen we een half uurtje naar het Estacion de Autobusses. Want we nemen de Alsa bus naar Sevilla. De kaartjes hebben we thuis al gekocht. Het is een luxe bus met WiFi aan boord, en de rit duurt 2 uur 45 minuten.
5 jaar geleden waren we ook hier, en in eerste instantie is er nul herkenning. Het busstation Plaza de Armas is supergroot, was in onze herinnering een kaal veldje. Maar goed, Ruben loodst ons met googlemaps door een onherkenbaar Sevilla. Wel heel gezellig hier, overal mensen op straat op terrasjes. Eten drinken, super leuk.
De levendige Calle Vidrio is waar we slapen. Het appartementje is echt prachtig! Ruben 'n aparte slaapkamer met eigen badkamer. Gezellig zitje, tv, keukentje met Dolce Gusto apparaat en cupjes. We zitten hier helemaal goed!
Juan legt alles uit, er zijn 3 airco's in 't appartement. Nog ff tv kijken, er is Spaans voetbal op! Atletico Bilbao tegen Cadiz.
Morgen gaan we eens kijken of we weer meer herkennen bij daglicht.