Afscheid van de Amazone

Colombia, Bogota

Dinsdag 4 oktober, Bogota.
Heel vroeg opstaan, 5.30 uur.
We hebben de rugzakken gisteren al zo goed als ingepakt. Een snel ontbijt met koffie, brood met arequipe (een soort caramel). We nemen afscheid van Heike. Wat hebben we hier weer een ontzettend leuke tijd gehad. De Amazone mogen meemaken in de droge tijd. Heel anders dan 2 jaar terug in maart.
Heike heeft nog goed nieuws, er is veel regen geweest stroomopwaarts. Daardoor is het waterniveau van de Rio Amayacu in een nacht zo'n 40cm gestegen.
We vertrekken om 6.15 met Florentino.
Wat een verschil met gisteren, die 40cm verschil in waterniveau. Nu varen we rustig en zonder problemen met boomstammen en dergelijke naar de riviermonding. Onderweg zien we de nodige ijsvogels en er krijsen papagaaien. In San Martin de Amayacu is er nog nevel maar de zon breekt al snel door.
We hebben de boot van 07.00 uit Puerto Nariño. Florentino wacht samen met ons. Hij geeft een compliment over het Spaans van Lianne. Die zit in de pocket!
De boottocht duurt 2 uur en dan zijn we terug in Leticia.
We lopen naar het best wel luxe hotel Anaconda. We nemen daar een kop koffie en vragen of we de bagage daar een paar uur achter kunnen laten. Dat mag gelukkig!

Het is echt snikheet. We gaan op pad. Eerst laten we de flightbag repareren bij de mercado. Daar is een zaakje met een naaimachine. Het oude vrouwtje kan het handvat weer vastnaaien. Superblij mee!
We gaan daarna naar het museo Etnográfico. Hier bekijken we vanalles over de verschillende stammen die in de Amazone leven waaronder de Tikuna.
Even lunchen bij Hotel Anaconda. Het is bloedheet en er is onweer op komst. We nemen een tuktuk naar het vliegveld, de lucht is goed zwart.
Op de airport zien we David en Zina weer. We drinken wat samen. Ze hebben een boot later genomen en dat was maar goed ook. Tot 4 uur s'nachts hebben ze rumcolas gedronken met George. Ze zijn in de nacht gaan zwemmen in de rivier onder een heldere sterrenhemel. Heerlijk toch zo jong en onbezonnen! Herinneringen maken die je nooit meer gaat vergeten.

We landen om 18.40 in Bogota en scoren meteen een taxi die ons naar het hotel brengt.
Een wat luxer hotel voor de laatste 3 nachten net buiten la Candelaria.
Wat lekker zeg, een mooie ruime kamer met uitzicht op de stad, de bergen en de heuvel Monserrate. Heel veel lichtjes van de stad te zien vanuit onze kamer op de 5e verdieping.
Echt genieten van deze luxe na de Amazone!
In de avond lopen we naar een restaurantje tegenover. Het menu is beperkt dus wordt het een hamburger. Flink frisser hier in Bogota, maar 9°C.