Pikzwart

Colombia, Bogota

Vrijdag 7 oktober, onderweg met KLM.
Voor de allerlaatste keer de rugzakken ingepakt. We hebben niet heel veel spullen gekocht maar de rugzakken zijn wel flink zwaarder. We nemen 4 flessen rum uit Medellin mee terug voor de jongens en voor onzelf. Ron de Medellin dorada, heerlijk!
Verder gaat er een kilo panela, en 3x 500 gram koffie mee terug.
De panela is een soort gedroogde suikkerriet om agua de panela van te maken, wat we hier veel gedronken hebben.
Een laatste ontbijt. We gaan nog even La Candelaria in. Nog een beetje rondspeuren naar de mooiste graffiti. Het is stralend weer. Dat hebben we hier elke ochtend wel gehad. Steeds in de middag sloeg het weer om en werd het nat.
Gisteren hebben we heerlijke koffie gedronken bij Varietale in de wijk Chapinero. Hier in la Candelaria zit ook een Varietale. Dat maakt de keuze makkelijk. Een laatste sterke zwarte tinto, met een stukje cheesecake. Ook nemen we hier een zak koffie mee voor thuis, de huismix (mezcla de la casa).
Terug in het hotel nog even wat rommelen en dan is het tijd om uit te checken.
Een taxi is heel snel gevonden. De zon is weg, en het begint keihard te regenen. De lucht is pikzwart. Wat een weersomslag zo ineens!
Bij het vliegveld El Dorado regent het altijd nog steed heel hard.
We zijn op tijd om nog wat te eten.
Bij "Lenos y Carbon" eten we een broodje kip van de grill met een limonada. De allerlaatst kontante pesos colombianos gaan er aan.
Dan door de douane er staat een lange rij.
Bij de gate praten we met een Nederlands stel. Zij hebben 20 jaar geleden hun dochter uit Colombia geadopteerd. Nu hebben ze de biologische moeder bezocht met het hele gezin.
De KLM vlucht van Bogota naar Cartagena duurt een uurtje.
Hier stappen best veel mensen uit, en nieuwe mensen weer in.
Lianne zit naast een Colombiaanse vrouw met dubbele nationaliteit. Colombiaans/Spaans. Ze woont en werkt in Bilbao.
We krijgen nog warm eten en vliegen zo de nacht in.