Bucket list dingetje

Filipijnen, Lapu-Lapu

Veel te vroeg wakker! Dat zal de spanning wel zijn want vandaag is de duik van Lianne. Zal het allemaal wel goed gaan, kan ik dit wel?
Goed, eerst maar eens ontbijten. Er zijn verse wafels, lekker. Voor Michel een roerei.

Om 9 uur begint de DSD ( Discover Scuba Diving) oftewel de introductie duik. Eerst uitleg van de uitrusting samen met instructeur Cayo. Daarna omkleden in een shorty, een duikpak met korte broek en korte mouwen.. Het is een heel gehijs, want dat materiaal stropt enorm maar gelukkig is het wel elastisch. Dan volgt ruim een uur oefeningen in het zwembad. Heel raar om onder water te zijn zo lang. Dat voelt heel apart. En het valt nog niet mee. Veel regeltjes, maar vooral heel rustig door blijven ademen. Als het even niet lukt praat Cayo op me in dat ik het natuurlijk wel kan, dat het zeker gaat lukken. Dat nu opgeven geen optie is. En hij krijgt gelijk, ineens heb ik de draai te pakken. Vaardigheden als oren klaren, wat te doen als je zuurstofapparaat uit je mond valt, wat te doen als er water in je masker komt. Ineens lukt dat allemaal ook prima!
Nu nog even het zwemmen met de flessen en de flippers oefenen maar dat is echt een makkie.
Dit deel zit erop. Nu komt het echte werk! Met een bootje van Cebu Fun Divers gaan we een stuk verderop bij het Panagsama strand.
Daar zal de duik zijn in zee bij de zogenaamde "sardine run". Een prachtige plek, ook hier de diepe zeemuur vol koraal. Maar nu ook met miljoenen sardientjes die als een grote wolk door het water bewegen met z'n allen. Eerst laten wij ons achterover het water in vallen. Niks moeilijks aan. Cayo blijft mij goed in de gaten houden en vraagt steeds of alles nog goed gaat met veelvuldig het OK teken. Ik geef OK terug. De jongen van de CebuDivers filmt alles met de GoPro Hero 10. Het is nu zelf niet te doen om dat er ook nog bij te moeten doen, ik moet me volledig focussen op het duiken zelf.

Maar, heel bijzonder, dat duiken zelf dat gaat heel gemakkelijk. Het zal de adrenaline zijn! Er lijkt ineens niks moeilijks meer aan. Gewoon langzaam in en uitademen en vooral genieten van wat je onder water ziet. En dat is heel veel!
We zien allereerst de miljoenen sardientjes. Ze zwemmen bij elkaar om zo veilig te zijn voor grote roofvissen. Ze zwemmen een kant op, en plotseling draaien ze zich allemaal tegelijk om en lijken ze ineens wel van zilver te zijn. Je kunt door de school heen zwemmen, de sardienen wijken uiteen. Prachtig! We zien ook bijzondere vissen, clownsvis en kogelvissen, een zeeslang en hele gave noody's (zeeslakken). Het is fantastisch en het duiken gaat geweldig. We blijven 35 minuten onder water. Het was een zeer bijzondere ervaring en ik had het echt niet willen missen! En dat zwemmen tussen de vissen in plaats van erboven te hangen!
Echt zo'n bucketlist dingetje wat ik al jaren wilde doen! En dit was precies de juiste tijd, en de juiste plek om het af te vinken van de lijst.
Michel staat al te wachten als het bootje terugkomt. Hij heeft zich ook goed vermaakt met zwemmen en snorkelen bij het huisrif. Duiken lijkt hem niet zijn ding, ieder zijn eigen smaak toch!
Lianne is vol enthousiaste verhalen over de duiksessie uiteraard! Wat was een mooi avontuur!

Om half 3 vertrekken we met de taxi naar Cebu City. Via het hotel geregeld dus flink aan de prijs, maar wel lekker makkelijk en super relaxed. Vervoer van deur tot deur. Over de amper 100km doen we ruim 4 uur vanwege de vele verkeers opstoppingen. Moet er niet aan denken hoe lang het met de bus had geduurd! Goldberry Suites blijkt een prima hotel voor 1 nachtje. We eten in het restaurant " the Rabbit hole". Morgen vliegen we verder naar een nieuw eiland. Vandaag een geweldige dag gehad met een gouden randje.

Wat gaaf Lianne!!

Christine 2023-11-26 14:04:19

Whow inderdaad gaaf zeg ……

Vivian 2023-11-26 14:07:06

Cool!

Monique 2023-11-26 14:46:06

Gaaf zeg, dus helemaal goed gegaan! En ook gaaf tussen de sardientjes zwemmen he! Krijgt wel een vervolg zeker nu? Michel niet?

Inge 2023-11-26 15:01:42

Jee Lianne, dit is toch helemaal whooptidoo! Super leuk, en ook nog van je bucketlist! En zoals je het beschrijft heb je talent, zo relaxed! En nu is het zaadje geplant en wil je vast nog een keer. 🙌