Retro

Portugal, São Vicente

Maandag 30 mei, Sao Vicente.
Hartstikke zonnig en helder weer vanochtend. Zelfs de bergen achter Funchal zijn helder in beeld.
Na het ontbijt is het tijd om in te pakken. We stallen de koffers beneden naast de lift, achter slot. Wel zo veilig.

De eerste stop is de "Mercado de Lavradores", dat is echt super dichtbij. De mooie markt start met veel bloemenstalletjes. De verkoopsters dragen tradionele Madeireese kleding, beetje nostalgisch maar het heeft ook wel wat. Binnen in de markt zijn veel fruit stalletjes, met prachtig opgestapeld fruit. De meeste kennen we wel, maar er zijn ook lange groene "dingen" die niet te benoemen zijn. Het is in elk geval een lust voor het oog. Het aanbod op de vis afdeling is niet heel erg groot maar er zitten wel bijzonder mooie exemplaren tussen, het lijken wel een soort slangen die vissen. Nadat we alles tot hebben opgenomen in ons hoofd en op de camera gaan we naar het hokje van de busfirma "Rodoeste". Dat is namelijk de enige maatschappij die het noorden en oosten van Madeira aanbiedt. We hebben de keuze uit 4 vertrektijden vandaag, en we kiezen ervoor de bus van 14.10 uur te nemen.

De Se kathedraal is open en die kans laten we niet schieten. Van buiten een vrij sober bouwwerk in voornamelijk wit, alleen de toren heeft 'n gekleurd dakje.
Van binnen schittert het goud je tegemoet. Begin 16e eeuws interieur, veel barok, engelen en blauwwitte azulejos tegelwerk. Typisch Portugees. Het goudkleurige Maria altaar vinden wij de highlight, vol pompeuze krullen en ander druk kleiner friemelwerk. Je mag 'm niet missen, zeker de moeite waard.

Tijd voor een koffie misschien? Zeker weten. Bij een organisch koffietentje met democratische tarieven. En lekker dat die koffie was!
Nu ff kracht verzamelen want we moeten dus steil omhoog die heuvel op naar het uitzichtpunt Miradour Tres Cruzes. Heel mooi! Even bekomen van 't mooie uitzicht zien we ineens echt van overal en nergens prachtige turkoois /groene hagedissen wegschieten en weer tevoorschijn komen. Oké, ook enkele bruine maar die groenblauwe dat zijn de eye catchers.

Nog enkele stappen omhoog naar de "Quinta das Cruzes", een mooi statig herenhuis uit de 18e eeuw. Ommuurd en omgeven door prachtige tuinen. Het huis is ingericht met oude Portugese meubels uit die tijd als museum. Het blijkt op maandag gesloten. Is de hele klim dan voor niks geweest? Nee totaal niet, je mag gewoon de tuinen in, alleen het huis is niet open. Er zijn veel bloemen, en overal zijn vijvertjes met luid kwakende kikkers. Om vrolijk van te worden. Voor het huis staan bomen vol lila bloesems, geweldig toch?

We eten wat bij een klein Madeirees restaurantje in een steegje. Lianne stoofvlees in knoflook en wijn. Michel een steak met een gebakken ei.
We wandelen nog en komen op mooie pleintjes. Het plein voor het gemeentehuis steelt de show. Alles om dit plein heen is mooi.

We halen de koffer op en lopen naar de bus. De bus van 14.10 uur komt uiteraard 10 minuten te laat. Het is een "Retro" model uit de jaren 60 zo lijkt ie tenminste. Afgeladen vol, alle stoelen zijn bezet. De route is ook wat onduidelijk, we moeten "ergens" overstappen op 'n andere bus. De route is prachtig, langs de zee, en langs groene valleien vol bananenbomen. In Ribeira Grande is dus de overstap. Niet moeilijk, er staat maar 1 andere bus dat maakt de keuze een stuk simpeler.
We zitten net of hij vertrekt al. Deze bus is 'n stuk moderner en comfortabeler. Door allerlei gehuchtjes zetten we mensen af, ook al betekent dit dat de bus op doodlopende weggetjes een stuk achteruit moet rijden om te keren. Het begint ook nog te regenen. Maar als we aankomen in Sao Vicente, onze eindbestemming is het weer droog. Wat een avontuur voor 4,70 euro pp! Het appartement ligt op een heuvel net boven de kerk. Hehe, we zijn er dus! We blijven hier 9 nachten. Er is ook een zwembad bij in een tropische tuin. We krijgen een karafje huisgemaakte wijn als welkom van de eigenaar Leonel.
Het begint flink te waaien uit de bergen, maar de zon schijnt ook. We besluiten naar de zee te lopen wat niet zo heel ver is. Wind mee dat scheelt ook. We doen wat inkopen voor de komende dagen. En gaan een hapje eten (zwaardvis met banaan, en bacalao) bij een van de vele restaurantjes aan zee. De zee is ook wild, en er zijn zelfs vluchten gecancelt wegens de heftige wind.
Nu alleen nog tegen de wind in terug zien te lopen en de berg weer op. Het is gewoon storm! Maar we hebben 't droog gehaald en onderweg worden we getrakteerd op 'n mooie regenboog. Nog even met de jongens bellen en dan die wijn die nog op moet. Het was een mooie dag.