Private tour

Filipijnen, Port Barton

Heerlijk wakker worden bij Parrots. Het ontbijt komt om 7.15 uur. We hebben gebakken eieren met brood besteld en natuurlijk starten we met vers gezette filterkoffie.
We gaan vandaag op tijd van start, want we hebben via het hotel een "private tour" geboekt met gasten van Parrots.
Josep en Martina uit Barcelona, Inder en Puvin uit Leichester.
We gaan naar 5 stops om veel te kunnen zien onder water met de snorkel.

We vertrekken om 8.15 uur met 2 tuktuks richting het strand.
Hier moeten we formulieren invullen, alles 3x. Daarna mogen we vertrekken. De eerste stop is zo'n 20 minuten varen naar "fantastic reef".
Hup snorkels op en springen maar van de boot.
Het rif is inderdaad fantastisch! Duizenden blauwe visjes, zo mooi. Ze zijn koningsblauw met een gele staartvinnetje. En er zijn ook superveel kleinere klm-blauw gekleurde. We zweven boven grote harde koralen in de vorm van open gevouwen rozen.
We zien verschillende grote maanvissen, joehoe!
En heel veel andere prachtige koralen. Takjes koraal met witte puntjes.
Daarna varen we verder naar "Turtle Point"/ Santori reef. Het water wordt steeds blauwer, en er zijn 2 zeeschildpadden gezien maar die hebben wij gemist. Nouja wij hebben er ook al vele gezien op Apo Island.
De golven zijn bij Santori reef heel wild dus het snorkelen gaat daar ook lastiger. Steeds water in je snorkel.
De 3e stop is bij "Maxima island". Wat een prachtige plek is dit! Super turkoois blauw water, ook glas helder wat tussen twee eilandjes in ligt. Maxima Island en Tropical Island.
Je kunt ook nog naar een ander strandje klimmen maar eigenlijk is waar we aankomen al de aller mooiste.
We vermaken ons een paar uurtjes met wat in het water spetteren. We genieten volop van het haast surrealistisch blauwe water hier. En dan te bedenken dat het in Nederland heeft gesneeuwd! Gewoon onvoorstelbaar!
De bootmannetjes maken een werkelijk fantastische lunch! Kip, giga inktvissen, gebakken vis met allerlei salades, rijst en vers fruit. Het kan niet op! De hond naast mij in het eethuisje hoopt zeker weten dat er nog wat overblijft voor hem.
Onze Filipijnse buren op het strandje komen gebakken bananen met een suiker korstje brengen. Echt heerlijk! Wat lief dat ze dat aanbieden! Ze komen er ook nog even bij zitten. Gezellig kletsen, zij is een business woman in vastgoed. De zoon is foody, en de neef? Die blogt op tiktok want hij blijft maar filmen en ik denk dat wij nu ook online staan met die bananen!

We zijn wel bijna 3 uur op Maxima island geweest. Time flies when you are having fun!
We varen een stukje verder naar het twin reef.
Wat een geweldige onderwater wereld is daar. Een gigantische koraaltuin met hele bijzondere koralen. Felle groene harde koralen in de vorm van struikjes met takken. Zo mooi! Nog nooit ergens anders gezien ter wereld dit type koraal. Ook zien we grote fel geel met paarse zee poliepen of zijn het bijzondere anemonen? Geen idee maar ze zijn werkelijk zo apart!
De laatste stop is op een zandbank in zee die ze "starfish island" noemen. En inderdaad er zijn mooie zeesterren daar. Het is niet diep dus ik probeer het waterdichte telefoonhoesje. Ze lukken best goed!
Daarna zijn we weer terug in Port Barton. Een douche hebben we zowieso wel verdiend. In de avond gaan we eten bij de "Fat Cat" restaurant. Een hippe tent! We nemen een pizza en een pasta.
Het was een prachtige dag! Zo gezellig ook met de anderen. Geen spijt van de privé tour.

Geweldig mooi! Da's genieten!!