De kers op de taart

IJsland, Keflavík

Maandag 26 juli, Keflavik.
De allerlaatste dag breekt aan, morgen vliegen we in alle vroegte terug naar Amsterdam.
Het weer ziet er beter uit dan gisteren. Het is veel helderder weer, je kunt de bergen nu wel zien.
We schuiven aan voor het ontbijt. Dat is geheel corona proof al uitgeserveerd op mooi opgemaakte bordjes, croissant, broodje en een zoet broodje. Verse ananas, en sinaasappel. Plus een glaasje met joghurt, vers bosfruit in een heerlijke rode fruitsaus. Lekker lekker!

We zijn zo "ingepakt", we hebben alleen de pyama, toilettas, en een paar kledingstukken mee naar de kamer genomen.
Op de gang is de vader van een gezin met 4 behoorlijk aan het stuntelen met 7! super grote koffers. Misschien zijn ze een half jaar op reis, maar waarschijnlijker slechts 2 weken. Wat een bagage zeg. Hij krijgt geen enkele hulp van de anderen, wel een beetje sneu.

We rijden Hveragerdi uit, naar de parkeerplaats Reykjadalur. Je moet betalen via een app, die je eerst moet downloaden. Nogal complex, er is wel gratis WiFi.
Reykjadalur is de trail naar de zogenaamde "hot river". Het is ongeveer 3,5 km lopen de berg op. Het eerste stuk is behoorlijk steil, daarna is het relaxter. Je komt meteen al langs bergen waar rookpluimen uit de grond komen, met hier en daar een bubbelend poeltje. Ook komt er stoom van de kleine stroompjes. Heel gaaf ook weer. Boven op een berg zie je een reeks watervallen in de diepte, en in de verte steeds de rookpluimen van overal uit de grond. Je moet wat riviertjes over via stapstenen. Naast je grazen lieflijke wollige schaapjes tussen de groene hoge grassen. Ook zien we grote zwarte raven. Na 1,5 uur komen we bij "de plek" waar iedereen voor komt. Reykjadalur hot river. Er zijn houten vlonderpaden en houten schotten waarachter je je kunt omkleden. En dan de rivier in. Het is 11°C buiten en dan is zo'n warme rivier best aangenaam. We ontmoeten andere Nederlanders, zij zijn met de boot en eigen auto, een pakketreis van de Smyrill Line. Het is gezellig in de rivier, er komen ook steeds meer mensen. Michel loopt nog een stukje hoger, Lianne vind het prima in de rivier. Die eigenlijk nog warmer zou zijn geweest als het de afgelopen dagen niet zoveel had geregend. We houden het voor nu droog en de zon laat zich ook even zien. Het moment dat je uit de rivier moet, is wel 'n bibber momentje, maar ach het is zo leuk om dit hier te kunnen meemaken.

Bij de "bakari" in Hveragerdi doen we een koffie en een broodje. Dan rijden we terug naar Reykjavik. Naar het vliegveld in de stad. Toch spannend of de helikopter vlucht nu wel door kan gaan. Alle vluchten van vandaag zijn afgelast, maar nu het weer wat opknapt wil de piloot het wel proberen. Het kan door de wind wel een "bumpy ride" worden, maar dat maakt ons niet uit. We hebben de vlucht bij Nordurflug al zo lang geleden geboekt, en het zal de perfecte afsluiter zijn van een geweldige reis.
Er komen nog 3 zakenmannen, en wij dan plus Yann de Zwitserse piloot. Lianne mag voorin naast de piloot, wat een meevaller!
Het vliegen met de helikopter is totaal niet eng. Vanaf Reykjavik zijn we al snel bij de "eruption site" van de Fagradalsfjall vulkaan. Het begint licht te regenen, jammer want mooie foto's maken wordt nu bijna onmogelijk door de vele regen druppels op de ramen. Op de tv schermen van Ruv.is zagen we alleen een zielig rookpluimpje uit de vulkaan komen. We waren dus al voorbereid op een grijze lege krater. Yann de piloot doet alles wat in zijn mogelijkheid ligt om ons een goede kijk in de krater te geven. En wow, we zien een bloedhete, oranjerode kolkende lavamassa in de krater! The monster is still alive! Dus toch! Wat gaaf zeg, die werkende actieve vulkaan waar je dan van bovenaf in kijkt. We maken minstens 10 rondjes om de vulkaan. Dan komt er steeds meer mist en rookpluimen en de toenemende wind waardoor we er niet langer kunnen blijven. Wat een afsluiter mensen, de kers op de taart deze helikopter vlucht naar de Fagradalsfjall! Behalve de eruptie zelf ook velden vol apart in elkaar gedraaide lava strengen gezien, als een breiwerk. Plekken met geel, witte en rood gloeiende lava plekken. Overal rookpluimen van vele kilometers lavavelden rondom. Yann doet het raampje langs Michel nog even op voor beter zicht. De hele omgeving is eigenlijk bijzonder. Meertjes, blauwgroene rotsen, en dan als afsluiter de birdeyesview over Reykjavik met de grote Hallgrimmskirkja en de gekleurde huisjes. Een waardige afsluiter. En een bijzondere meevaller dat de vulkaan actief was. Sinds de uitbarsting op 19 maart heeft de Fagradalsfjall 3 maanden non stop lava gespuwd. De laatste paar weken waren er pauzes, enkele dagen niks, en soms weer hoge lava fonteinen. Wellicht zijn de pauzes het begin van het einde, dat weet niemand.

Na deze mooie hekkesluiter rijden we naar het 45km verderop gelegen Keflavik voor onze laatste nacht in het Southwest guesthouse. Een mooi gezellig guesthouse. We worden zeer gastvrij ontvangen door de eigenaar Johann. Echt een prima plek met een hele ruime, lichte serre waar de keuken, met ruime eettafel en zithoek is. We eten er met Fransen uit Le Havre. De vrouw is ook apothekers assistente. Dan gaan we alles goed inpakken voor de terugreis. Het zal een korte nacht worden, de wekker staat op 04.00 uur.

Wat een geluk dat de helicoptervlucht door kon gaan! Een overweldigende ervaring, tevens afsluiting van deze (ook weer) prachtige reis 😊

Monique 2021-07-27 14:18:39

Wauw, wat een afsluiter!! Nu weer afkicken in het ‘gewone’ Nederland 😅

Mieke 2021-07-27 14:36:41

Ik heb van jullie verhalen ervan genoten! Prachtige foto’s!! Welkom terug in Holland!

Carry 2021-07-27 14:55:06

Ook wij hebben genoten van jullie reisverslag, gecombineerd met de voorpret van onze trip maart volgend jaar. We moeten voor die tijd natuurlijk wel een keer afspreken om nog een keer na te genieten en tips voor onze reis naar IJsland. Een keer goed bijpraten is ook wel eens nodig! Goede terugreis en tot gauw!

Chris 2021-07-27 19:36:58

Dag Lianne en Michel, genoten van jullie uitgebreide verslag. Alsof je bij jullie achterin de auto zit! Een reis om te koesteren lijkt mij. Misschien minder exotisch dan eerdere reizen, maar een gaaf land met bijzondere natuurverschijnselen. IJsland kan afgevinkt worden. Nu thuis weer acclimatiseren en Michel kennende zien we hem deze week wel weer in Roermond verschijnen; moe, voldaan, maar deze keer geen jetlag! ;-)

Gerard 2021-07-27 21:28:42

Welkom thuis. Ik heb weer genoten van jullie reisverslagen en mooie foto's.