Banananana...

Portugal, São Vicente

Dinsdag 7 juni, Sao Vincente.
Vandaag alweer de allerlaatste dag hier op Madeira. We gaan de zuidoostelijke punt ontdekken, dat stukje ontbrak er nog aan. Dus rijden we in de ochtend richting Ribeira Grande en vervolgens door ontelbare tunnels naar Paul do Mar. Wat opvalt is het toch minder spectaculaire landschap in vergelijking met het ruige noorden van Madeira waar wij verblijven.
De bergen zijn in het zuiden ook hoog dat merken we aan een omleiding die hoog door de bergen voert.
In Jardim do Mar parkeren we op een allerschattigst dorpspleintje met lila bloeiende bomen. Het dorp ligt tegen een helling aan gebouwd, en de smalle steegjes met vele traptreden brengen je naar een royale boulevard.
Royaal voor zo'n klein dorpje in elk geval. De zee is er superhelder en zeer ruig. De golven klotsen er hevig tegen betonnen barricades.
Er is verder weinig actie in het dorpje. De kerk is gesloten en we zien eigenlijk ook geen cafeetjes.
Hoewel..... Ja toch op het einde van het dorp zit er ineens een heel hip tentje, Portinho. Luxe Italiaanse koffie machines, leuke zitjes, en toch maar 1€ voor een lekkere koffie. Wat goed!!!!

We verlaten Jardim en moeten via dezelfde lange wegomlegging weer terug. Nog een stop bij een miradouro en dan rijden we door naar Madalena do Mar, ook een klein kustplaatsje. We kregen de tip om hier te gaan lunchen bij een restaurantje "da Taberna". Hier hebben we werkelijk zeer lekker gegeten. Michel een picado van kip, en Lianne een warm broodje octopus. Oké, met een poncha erbij! Gewoon omdat het kan!
Niet alleen wij waren op de hoogte van dit adresje. De toestroom van eters was enorm, heel het restaurantje en het tegenover liggende terras zaten bommetje vol. Het restaurantje ernaast had het nakijken. Dat zegt toch wel wat!

Ook in Madalena do Mar is er een korte wandeling, de "Ruta da Banana". Vanaf de hoofdweg een paadje in en dan loop je langs vele bananen plantages. Echt heel veel! Er hangen topzware trossen bananen aan de bomen, sommige frisgroen, andere met een blauwe zak erom tegen het aanvreten door insecten. Er is ook een grote bananen fabriek hier in Madalena. In elk geval was het heel leuk om even de route te lopen.

We rijden hierna weer terug naar ons appartementje, laden de Fiat Panda helemaal leeg, en brengen 'm terug. Daarna drinken we nog even een koffie bij het cafeetje beneden.
In de tuin bij het zwembad is het goed toeven. Lekker wat lezen op de e-reader op 'n ligbedje. Het is ten slotte vakantie.
In de avond lopen we naar zee. Bij "Quebra Mar" eten we voor de laatste keer nog een "Espada met banaan", een typisch Madeireese gerecht.
Op tijd naar bed want morgen gaan we huiswaarts.

Was weer leuk om mee te lezen! Jullie hele goede vlucht naar huis en maar weer heerlijk nagenieten van weer een mooi tripje. Wij zaterdag maar Griekenland , ook weer heerlijk vooruitzicht!

Inge 2022-06-08 04:35:44

Wat een mooie actieve vakantie hebben jullie gehad. Leuk om te lezen en mooie foto's. Goede reis terug