Van moeder Theresa tot Angela Merkel

Macedonië, Skopje

Het beloofd een prachtige dag te worden. Met volop zon en geen druppel regen. Kijk, daar gaan we voor! Het ontbijt is in een (tijdelijk) cubaans restaurant naast het hotel. Er is volop keuze met als afsluiter een gebakje van het huis. Een prima bodem om de dag te starten. In de ochtend doen we de jas nog aan met maar 12°C maar de temperaturen gaan snel omhoog tot 18°C in de namiddag. Heerlijk!
We starten bij een hip gebiedje bij Debar Maloo met veel koffietentjes in een straat met veel bomen die soms al volop in de bloesem staan. De koffie hebben we net op dus die slaan we voor nu over. De moderne grote Saint Clement of Ohrid kerk met zijn vele koepels is de echte eerste stop. Van buiten redelijk strak, van binnen toch traditioneel met een altaar vol iconen. Het is bomvol, iedereen staat (er zijn ook geen stoelen), er is net een dienst bezig. De priester traditie getrouw met zijn rug naar het publiek. Bij binnenkomst kan je met penseel en heilig water een kruisje op je hoofd krijgen van een priester. Veel mensen laten dit doen.
Als de mensen de kerk verlaten lopen ze achteruit. Bijzonder!
Het Macedonia plein met de enorme beelden, en dan vlak daarbij is de Macedonia gate. Een soort Arc de Triomphe van wit marmer. Pal daarachter ligt het Woman-Warrior park, ook weer vol hele grote beelden. In 2014 is er een stadsvernieuwing geweest en heeft de gemeente Skopje meer dan 100 beelden laten plaatsen. Ook vonden er vernieuwingen van gevels plaats en werden er rode Engelse dubbeldekkers aangekocht om het stadsbeeld op te pimpen.

Via de Art Bridge, een nieuwe voetgangersbrug met meer dan manshoge beelden van "bekende Macedoniërs" (wij kennen er geen één), lopen we richting Old Bazar. We hebben wel een cappucino verdiend op een terrasje. Met dubbeldikke slagroom erop. Heerlijk!

Achter het terrasje ligt de impossante Daut Pasha Hamam. Een badhuis uit de 15e eeuw, nu ingericht als kunstgalerij. Voor 100 mad (€1,60) mogen we er in. Zeer democratische entree prijzen hier overal!
De oude hamam zelf is supermooi. Eeuwenoude gewelven, lichtpuntjes in de vorm van sterren in de koepels. Er is een kamer met prachtige oude iconen. De rest is meer moderne kunst, mooi en lelijk door elkaar. Het gaat ons vooral om het gebouw zelf, en dat is geweldig mooi!

Op naar de volgende highlight het geboortehuis van Moeder Theresa. Nu ingericht als een gedenkplaats met klein museum. Er is een mooi wassenbeeld van haar. En haar bed staat er, plus haar originele sari blauw wit, met kruis. Precies zoals iedereen zich Moeder Theresa herinnerd. Ze heeft veel goeds gedaan voor de armen in India, echt een bijzondere vrouw.
Bovenin het gebouw is een bijzondere kapel helemaal van glas.

Tijd voor lunch bij "Joy Artisan Bakery". Een broodje met koffie. Het terras heeft het dak opengezet, zo warm is het al. Na de lunch brengen we de jassen naar het hotel, we zijn immers vlakbij.
Dan op naar het oude gedeelte.
De Stone Bridge over, een oude stenen brug uit de 15e eeuw.
Via smalle straatjes vol gezellige winkeltjes komen we bij de grote overdekte Bit Pazar. Een grote versmarkt, dat is altijd een lust voor het oog. Gedroogde pepers in grote strengen tot in de nok, emmers vol witte verse kazen in vloeistof, bergen dadels, olijven, noten. Turks fruit, de zoetigheid. En zakken gevuld met rode kruiden mengsels. Gewoon heerlijk om wat rond te struinen. We kopen een halve kilo dadels uit Iran, en een halve kilo lokum, Turks fruit.
Via smalle steegjes vol kacheltjes, gasbranders en meer van dat gerei komen we steeds hoger. Een mooi uitzicht over de stad. Frans gaat hier even op ons wachten. Wij gaan nog een ommetje maken naar de grote Mustafa Pasha moskee. Schoenen uit, hoofddoek verplicht voor Lianne. De moskee is mooi, maar na Iran zijn de moskeeën hier slechts een flauwe afspiegeling van wat we eerder zagen.

We dalen af de bazar in. Daar komen we geheel toevallig langs een andere highlight. De baklava kraam met de oude vrouw die haar topproduct "turska baklava Angela Merkel" vernoemde naar de voormalige Duitse bondskanselier. Tja.....
Natuurlijk kopen wij haar designers dish, en inderdaad het smaakt voortreffelijk. Op een plastic stoeltje midden op straat, dat dan weer wel.

Bij hotel Arka nemen wij de lift naar de 7e verdieping. Vanaf het buitenterras op de rooftop heb je een prachtig birds-eye view over de hele bazar. Vooral de oude karvanserai Suli An Han, direct beneden zie je prima maar ook de verderweg gelegen oude gesloten Han. En de moskee op de heuvel, het fort.
We doen hier gelijk maar een "vrmibo, vrijdagmiddag borrel", dus 3 flessen bier graag. Op het dakterras, de ober brengt ook nog een snackje van het huis mee.
Als laatste zijn we toch wel nieuwsgierig naar het andere badhuis, Chifte Hamam, nu ook een kuntstgallerij.
Het is beslist een mooi gebouw, maar die van vanochtend was zeker vele malen mooier. Ach de entree prijs was niet veel, geeft niks.
Bij het Macedonisch Archeologisch museum aan de rivier gaan we nog even lekker van 't zonnetje genieten op een bankje.
In de avond gaan we eten bij Bocana restaurant. Michel en Frans gaan voor de forel, Lianne kiest een kip saltimbocca. Het smaakt supergoed. En bovendien is het ook nog eens een hele fijne dag geweest!

Wowww… lianne, Wat ziet je vader er goed uit. Koester deze momenten

Ans 2024-03-22 22:55:44

Niet al te ver weg en toch een exotische bestemming. Ook in Europa is een hoop te genieten!

Ben Slaghekke 2024-03-22 23:56:44

Ben heeft gelijk, toch zo dichtbij.

Tineke 2024-03-23 07:29:13

Wat een leuke reis zo met jullie pap! Geniet er van en maak nog maar mooie foto’s met z’n drietjes.