Mr. President

Litouwen, Vilnius

Zondag 15 mei, Vilnius.
Laatste dagje Vilnius alweer. We gaan nu het meest westelijke stuk van de stad doen. Na het ontbijt lopen we door 'n frisse en bewolkte stad naar de St. Apostles Philip & Jacob's kerk. We lopen zo de mis in. Hmmm, tja het is natuurlijk zondagochtend. De kerken zijn hier op de belangrijkste dag van de week nog duidelijk goed gevuld.
We moeten zeker ook nog naar de St Anna en St. Bernadus kerken, vlak naast elkaar. Die vallen namelijk onder Unesco wereld erfgoed. Prachtige kerken, en ook hier weer twee volle kerken en diensten. Een kind wordt in een misdienaarskleedje gehesen, achter in de kerk. De ouders zijn apetrots. In de St. Anna kerk ziet het blauw van de stevige wierrook dampen. Maar het is er gewoon prachtig. Op de binnenplaats staat een kersenboom in de bloesem. In de takken sierlijke strikken in blauw/geel, de kleuren van de Oekraïne. Dat blauwgele zie je in heel Vilnius echt overal. Ze steunen de Oekraïne, maar zijn bovenal ook bang dat de Russische bezetter ook hier zal komen. De Baltische Staten waren immers nog niet zo heel lang geleden ook Russisch, van 1940 tot 1991.

We lopen verder door Literatai street, een straat vol kleine kunstwerkjes aan de muren. Schattig, mooi, lelijk, alles door elkaar. De zon breekt door, en we drinken een koffie op een terrasje op de stoeprand. Hier zitten we goed!

Om 12 uur willen we bij het Presidentieel paleis zijn. Dan vind hier 1x per week op de zondag de wisseling van de wacht plaats. Net voor aanvang komen er twee zwarte auto's aanrijden en 'n politie auto voorop. Veel security erbij. Uit de middelste auto stapt een man in pak, en dat blijkt de Litouwse president Gitanas Nauseda te zijn. We kunnen 'm bij aanraken! Nou zeg, wat 'n bofkonten zijn wij!
Met veel eer worden de vlaggen gestreken en gehesen. Een hele parade, een militaire kapel en wachters in middeleeuws tenu. Een heel spektakel, het lijkt Disneyland wel. We bewonderen de paleis tuinen nog even met mooie fontijn en die hoog, hoger, hoogst spuiten. Lekker verfrissend al dat water.

We lopen door naar de hippe wijk Uzupis. Was n volkswijkje, maar nu vol kunstenaars. Vreemde kunstwerken, muurschilderingen, maar ook iets unieks. Uzupis heeft zich uitgeroepen tot zelfstandige republiek met bijbehorende grondwetten. Hilarisch!
We zitten er lekker in de zon op 'n terrasje met 'n spinazie soepje en 'n roseetje. Life is good.

Op 't einde van de middag beklimmen we de heuvel van de 3 Kruizen. Prachtig uitzicht over Vilnius vanaf die plek.
In een Park bekijken we het langsflanerend volk op de zondagmiddag. We zijn druk met kijken, zoveel mensen op de been.
We besluiten om op tijd te gaan eten. Bij "Katpedele", maar een andere vestiging in Pilies nemen we een kipchampignon stoof, een flapje Mutton (schaap) met heldere bouillon en een lokaal aardappelrecht. Niet op te krijgen.
Poeh hee.......

We lopen terug naar het hotel. We hebben er 16km op zitten. In de supermarkt denken we nog wat alcoholische versnaperingen in te slaan voor vanavond. Bij de kassa maken ze er echter korte metten mee. Het is zondagavond na 19 uur, dus inleveren graag! Het feestje gaat niet door. Nou we behelpen ons dan maar maar nescafe en borrelnoten, er zal niks anders op zitten.