Planet earth

IJsland, Þingeyjarsveit

Woensdag 14 juli, Laugar.
Heerlijke boxspring bedden hebben ze hier! We gaan redelijk op tijd op pad. We blijven vandaag een beetje rond het Myvatn meer. My=vlieg, vatn=meer. Het meer van de vliegen dus, en dat kunnen wij beamen. Van die kleine vliegjes die niets liever doen dan op de neus, ogen, of mond gaan zitten.
Maar we hebben "geluk", want er wordt motregen voorspeld. Maar eerst is het nog droog. We rijden naar de Krafla vulkaan. Allereerst bekijken we het groenblauwe Viti kratermeer. Je kunt een stijl stuk omhoog lopen voor een nog beter uitzicht. Er ligt zelfs 'n randje sneeuw langs het kratermeer.
Een stukje naar beneden ligt het gebied Leithrjukur. Je loopt hier door een maanachtig landschap. Eerst langs duizenden lava-pillows, kussentjes van mos. Een golvend landschap van met mos en bloemetjes begroeide lava kussens. Bijzonder! Dan langs zwarte lavaschotsen. Of dat iemand ze daar zo heeft laten vallen, Schots en scheef. Er begint een lang vlonderpad. Langs gekleurde bergen waar rookpluimpjes vanaf komen. We volgen het pad nog verder, en dan ineens is daar een uber schattig wit/ijsblauwig meertje, omgeven door rotsen die alle tinten bruin, rood, feloranje, geel tot groen in zich hebben. Zwavel afzettingen, de geur is niet te harden. Maar wat is het gaaf! Er zijn diverse gezellig bluppende modderpoelen, en de grond is craquelé, overal scheuren en gaten. Geweldig!!!!!!!
Je kunt je er bijna niet van losrukken. Planet earth in zijn puurste vorm.
Michel gaat nog een stomend lavaveld op, het is net of het zojuist is gestold (wat niet zo is, het ligt er al ruim 30 jaar zo bij) overal rookpluimen, een hele andere wereld weer!

We lopen nog een rondje bij het vlakbij gelegen Hverir geothermische veld. Gisteren werd het ineens heel fris, dus nu nog een keer hierheen gaan is echt geen straf. De zwaveltorentjes, de grote borrelende modderpoelen, de stomende torentjes, echt supergaaf!!
Wat minder gaaf is, is de regen die begint.....
We rijden naar Grjotagja. Een grot waar heet, heel blauw water van 50 a 60°C is. De warme dampen komen je tegemoet als je naar beneden klautert. Boven op de grot is een diepe scheur in de aarde. Een soort mini ravijn.

We lunchen in de auto, we hebben ook 'n thermoskannetje thee bij. Gezellig! Het regent even heel hard!
De volgende stop is Dimmuborgir. Geweldige lava rotsen in de meest bizarre formaties. Wij lopen een van de langere trails, de Kirkjuhringur trail van 2,3 km. Je loopt dan ongeveer een uur, en komt langs een "kerk" van lava, en echt het lijkt net op een kerkportaal. Dit lavaveld is weer compleet anders. We houden het ook nog min of meer droog, het is gestopt met hard regenen.

Een stop bij Vogafjoss farm, een heel gaaf café restaurant. Je kijkt namelijk door een glaswand in een werkende koeienstal met vee. Er zijn ook schattige kalfjes. We nemen een chocomel met slagroom.
De laatste stop is bij Hofdi. Hier is een park door de natuur met eilandjes en trails. We nemen de gele route. Je hebt vergezichten op het meer, en loopt door bijzonder mooie natuur. Amper een mens te bekennen. Het trekt open, en een voorzichtig zonnetje laat zich zien. Langs de zuidkant van Myvatn rijden we terug naar onze cabin. We eten pasta met champignons en skyr als dessert. Lekker!

Prachtige foto’s. Wat een mooie reis en wat beschrijven jullie die mooi.

Mariann janssen 2021-07-14 23:00:44

Mooi👍👍

Christine 2021-07-15 10:35:58

Wat een prachtige reis. Leuk dat Chris en ik hem mogen volgen. Het zal er in maart heel anders uitzien maar ik denk nu al dat we ook een keer in de zomer moeten gaan. Hier wat leesvoer over de sagen van Ijsland https://www.nationalgeographic.nl/reizen/de-griezelige-volksverhalen-achter-ijslands-natuurwonderen?