Dag 23 space invaders en vliegende schotels

Verenigde Staten, Datil new mexico

Vanmorgen word ik wakker van de eerste voorbij varende boot. Het is nog lekker vroeg door het uur tijdsverschil en om zes uur zit ik voor het raam om de zon langzaam op te zien komen. Er zijn wat meerkoetjes en andere kleine vogeltjes bij en in het water op zoek naar voedsel. Een reiger komt laag over gevlogen. Wat is de natuur toch prachtig. Na de derde boot komt ook Danny uit bed.

Omdat we zo lekker vroeg wakker zijn, zijn we ook vroeg weer op pad met de camper. Vandaag rijden we binnendoor zo veel mogelijk richting Las Vegas. We hebben drie dagen om daar te komen.

En @pa deze ochtend denken we vaak aan jou. Ze hebben hier een hele county naar je vernoemd (zie foto).

Eerste stop is al een klein half uurtje verder. Het stadje Artesia, leuk om even door te lopen om de verschillende beelden te bekijken. Het is nog vroeg en we zien nauwelijks leven op straat. Na een half uurtje rond te hebben gekeken komt er meer verkeer. We zien zelfs een man op een golfkarretje door het dorp rijden. We nemen afscheid van Artesia en gaan door naar Roswell. Deze stad staat bekend om zijn aliens. Er schijnen een hele tijd geleden aliens te zijn geland en de regering heeft deze wezens opgepikt en verborgen gehouden. Tenminste dat zijn de geruchten…..😯 in ieder geval vaart het stadje er wel bij, want er wordt natuurlijk een commercieel slaatje uit geslagen. Het thema is aardig aanwezig in het straatbeeld 😊. In een winkeltje waarschuwt een aardige medewerkster ons voor een naderende zandstorm die dagen zal aanhouden. De storm komt morgen deze kant op. Mmmm, laten we hopen dat we dan al ver genoeg uit de buurt zijn.

Hierna volgt een erg mooie route door de bergen. We zijn blij dat we er voor gekozen hebben niet over de interstate te rijden om zo snel mogelijk naar Las Vegas te rijden.

We stoppen onderweg bij het Smokey Bear museum. Helaas is het museum gesloten, wegens een stroomstoring. We mogen wel de tuin bezoeken waar onder andere de echte Smokey Bear ligt begraven. Een triest verhaal over een gewonde cub (baby beer) die tijdens het blussen van een bosbrand hier in de buurt is gered. Het beertje hebben ze behandeld aan zijn brandwonden en daarna verzorgt omdat hij geen moeder meer had. Smokey is de mascotte geworden om mensen te wijzen op het brandgevaar. Overal in alle bossen en parken zie je de afbeelding van een beer die aangeeft hoe hoog het brandgevaar op dat moment is. Natuurlijk moet ik met Smokey op de foto.

We rijden langzaam de bergen weer uit en komen dan aan bij het plaatsje Carizozo. Vorig jaar waren we hier ook. We hebben toen in het dichtbij gelegen Valley of Fire State park geluncht. Nu rijden we er aan voorbij en stoppen bij een rest area in het midden van de lavastroom. Gelukkig ligt de lava er al een tijdje dus die is behoorlijk afgekoeld 😉.

De weg tot aan Socorro is verder een beetje saai te noemen, maar dat drukt de pret niet. We zingen mee met de radio en door de zijwind wiegen we lekker mee op de muziek. Als we Socorro naderen zien we grote rookpluimen. Er is helaas weer een natuurbrand en het zal zeker niet de laatste zijn dit jaar.

Net buiten Socorro stoppen we nog bij een klein recreatiegebied op BLM land (Bureau of Land Management). Het zag er van de weg spectaculairder uit dan van dichtbij. Er staan een paar busjes te kamperen. En het lijkt ons een mooie plek om te boondocken voor een nacht, maar het is nog wat vroeg voor ons. We willen graag VLA zien.

VLA? Wat is dat zul je je afvragen. Very large Arrey oftewel een radioastronomisch observatiecentrum; een veld met 27 mega schotelantennes. Al eerder te zien geweest als decor in films. Het is tegen vijf uur eer we er zijn, dus een bezoek aan het visitor center zit er niet in. Langs de weg kun je de schotels ook zien, dus we parkeren de camper en gaan een kijkje nemen. Terwijl we staan te kijken beginnen de schotels te draaien. We kunnen ze nu goed van alle kanten bekijken. Dan is het tijd om op zoek te gaan naar een overnachtingsplekje. Een half uurtje verderop is een BLM camping bij het plaatsje Datil.

Het blijkt één van de mooiste en rustigste campings te zijn van deze vakantie. Voor $5 een plekje tussen de bomen met elektra aansluiting, overkapte picknicktafel en firepit. Omdat er storm voorspeld is kiezen we een wat lager gelegen en beschut plekje uit. We genieten nog even van de laatste zonnestralen en steken daarna de bbq aan. Vandaag zal de laatste keer zijn; we roosteren brood ingesmeerd met olie en knoflook, bakken twee eieren in alufolie en een paar kleine hamburgertjes. Het smaakt weer erg goed. Te moe om nog aan het reisverslag te werken gaan we op tijd ons bed in.

naam klopt dat was vreugur ons landgoed gred