Dag 2 Havana

Cuba, Havanna

Vanmorgen redelijk vroeg wakker, deels jetlag deels geluid van het verkeer op de Malecón dat voorbij rijdt. We ontbijten en gaan daarna de stad weer in. Thuis op internet had ik een wandelroute gevonden met plattegrondje waarop de meeste bezienswaardigheden staan, dus vandaag volgen we deze route ('ongeveer' ons kennende) 😉.

Vanaf het hotel lopen we langs de Malecón naar het uitkijkpunt bij Castillo de la Punto. Als we daar staan te kijken komt er vrijwel meteen een Cubaans stelletje een sigaret bietsen. Geen probleem, sigaretten kosten hier geen drol.
We lopen verder en komen na wat nationalistische muurschilderingen uit bij het Museo de la Revolución. We gaan niet naar binnen, maar Danny gaat wel op de foto met de tank.

We besluiten bij Plaza de la Catedral op een terrasje neer te strijken. Het is inmiddels lekker warm en we zijn wel toe aan een drankje. We nemen na afloop nog een kijkje in de kathedraal en lopen dan langs één van de favoriete bars van Ernest Hemingway de Bodeguita del Medio weer verder.
Een drankje slaan we hier over, de bar is bij toeristen erg in trek en daar zijn de prijzen ook naar. Wij hebben net wat goedkoper gedronken 😊.

We lopen de voetgangersstraat Obispo in en daar ga ik op zoek naar het boekwinkeltje waar ik een goede wegenkaart van Cuba hoop te kunnen kopen.
Calle Obispo is dé winkelstraat van Havana. Vol verbazing zien we mensen in rijen staan voor een bank en iets wat volgens ons een telefoonwinkel is. Dit geeft meteen een goede kijk op de situatie in het land. Cubanen staan in de rij voor winkels waar, op het eerste oog, niet veel of bijzonders te koop is. Toch schijnt dit erg luxe te zijn voor de gemiddelde Cubaan. Wij genieten meer van de paar mooie gebouwen in Calle Obispo dan van wat er verkocht wordt.

Tot slot vinden we toch nog het winkeltje waar we naar op zoek zijn. Ze hebben wegenkaarten op voorraad. Het is meer een ringband met delen van het land en bepaalde steden op aparte bladzijden. Maar dat maakt niet uit, hier kunnen we prima mee uit de voeten.

We wandelen verder en komen dan een gratis museumpje tegen (Armory April 9 Museum) met oude geweren en pistolen. Dit is meer Danny zijn ding.

Verderop ligt Plaza Vieja, een deel is al gerestaureerd en met een oud gebouw net van het plein af zijn ze nog volop bezig. Eigenlijk staat alleen de gevel nog, maar het wordt vast prachtig. Er loopt nog een klasje schoolkinderen in uniform voorbij als we op het plein staan. Ziet er altijd schattig uit en dus maak ik een foto. Misschien alleen omdat wij dat in Nederland niet kennen.

We hebben heel wat afgeslenterd dus tot slot lopen we langs het Capitolio terug naar ons hotel in de wijk Centro.

In het hotel gaan we aan de bar wat drinken, het is er gezellig druk. We raken in gesprek met een Amerikaans stel. Hij komt oorspronkelijk uit Engeland en zij uit Estland, maar ze wonen al jaren in San Francisco. We spreken af om vanavond met z’n vieren naar een jazzclub te gaan en daar een hapje te eten. We halen het stel op in hun hotel, veel luxer dan dat van ons, maar niet zo gezellig 😊: Hotel Nacional heel erg beroemd in Cuba.

Als dit stel vertrekt naar hun hotel, raken we, nog steeds aan de bar, in gesprek met een Nederlandse man en zijn dochter. Ik schreef al het is gezellig in de hotelbar 🤩. Voor haar verjaardag mocht zij kiezen waar ze met z’n tweeën naar toe zouden gaan. En nu zit hij vast aan een groepsreis speciaal voor salsadansen. Dansen is niet zijn ding, maar de locatie in Havana is niet verkeerd. Hij vermaakt zich wel ondanks de danslessen.

Na een paar drankjes vertrekken we naar onze kamer om ons op te frissen en om te kleden. De mojito’s hebben er ondertussen bij mij wel een beetje ingehakt. Danny heeft geen last van zijn rum cola’s. Hij is helemaal in zijn nopjes met de baco’s die ze hier serveren. Het is geen Coca Cola, maar de Cubaanse versie kan zeker zijn goedkeuring wegdragen. Gelukkig maar, want Coca Cola verkopen ze in Cuba niet en B merk cola lust hij normaal echt niet. Dikke pluim voor de Cubaanse cola dus.

Tegen 7 uur lopen we richting Hotel Nacional, het is ongeveer 2 km. Onderweg zien we nog een standbeeld van Antonio Maceo, we hebben geen idee wie dat is.

We komen aan bij hotel Nacional langs de Malecón, maar voor de hoofdingang moeten we om het hotel heen lopen. Natuurlijk zit die helemaal aan de andere kant.
Het ziet er behoorlijk chique uit met portiers en valet parking, maar we kunnen ongehinderd doorlopen.
We kijken wat rond in de lobby en gaan dan langs het restaurant en de bar naar de tuin waar je ook kunt zitten. Daar treffen we het Amerikaanse stel en omdat het nog vroeg is, nemen we maar weer eens een drankje 😋. We wisselen mailadressen uit zodat we de foto’s door kunnen sturen en tegen 9 uur bestellen we een taxi, omdat het anders nog 3 km lopen is naar de jazz club.

Als we uit de taxi stappen voor de jazzclub die officieel Havana Jazz Café heet, ziet het er buiten een beetje armoedig uit, maar als we de deur eenmaal gevonden hebben en de club binnenstappen valt het reuze mee.
We moeten entree betalen en best behoorlijk, vind ik (en Danny), maar hoe vaak ga je nou uit in Havana, dus we betalen netjes. Later blijkt dat we de rest van de avond gratis kunnen eten en drinken en dat onder het genot van een goede band. Dus de prijs valt eigenlijk wel mee.

Het is een gezellige avond, het eten is goed en tot slot gaan de beentjes ook nog van de vloer. We komen vrij laat weer bij ons hotel terug, nadat we onze Amerikaanse vrienden eerst bij hun hotel hebben afgezet. Het was een superleuke dag, maar we gaan snel slapen, want morgenochtend om 9 uur wordt de huurauto gebracht.