Dag 11 dagje zelf rondrijden

Swaziland, Inkhundla Hlane

Vanmorgen uitgeslapen voor ons doen. Na het ontbijt zijn we bij de waterpoel een kijkje gaan nemen, maar het is niet druk vanmorgen. Drie neushoorns waarvan er twee meteen de benen nemen en de ander lui blijft liggen met z'n kont naar ons toe. We hebben geen zin een groepstour met gids, dus stappen we in onze eigen auto om dit park te verkennen.

Er is één deel dat we helaas niet zelf in mogen met onze auto, daar zitten de leeuwen die we gisteravond in ons huisje hoorden brullen. Maar het park is groot genoeg ook zonder dat deel, 22.000 hectare in totaal. Hopelijk zien we nog leeuwen in Kruger Park.

Ook in dit park komen we na een tijd neushoorns tegen, de witte variant. Als we vanuit de auto staan te kijken naar het groepje komt er een man in zijn lichte rangerpak in z'n eentje aangewandeld. We zijn uiteraard verbaasd, maar hij komt naar ons toe en doet teken dat we best uit mogen stappen. Hij werkt hier en controleert de dieren, maar let ook op illegale indringers en dat doet hij gewoon te voet. We stappen voorzichtig uit, maar blijven bij de auto in de buurt. We kunnen zo in de auto springen en weer wegrijden, als het nodig is kunnen we de man ook meenemen. Maar als hij het zegt dan zal het wel goed zijn, ik neem aan dat een paar dode toeristen geen goede reclame is voor het park 😅.

Na een tijdje zwerven de neushoorns weer verder en nemen ook wij afscheid van de man. We rijden verder naar de volgende sectie van het park richting het andere kamp in dit park, Bhubesi dat 14 kilometer verderop ligt. Hiervoor moeten we zelf een grote hoog poort openen en achter ons weer sluien. Danny rijdt, dus ik ben de sjaak. De weg hier is er slechter aan toe en we komen echt helemaal niemand meer tegen, zelfs niet in het kamp waar 6 huisjes staan die ook worden verhuurd. Er wordt gewaarschuwd voor slangen, maar het valt tegen qua wild life, we zien naast neushoorns, nog een giraf, een varaan en wat vogels waar onder een maraboe-ooievaar. Ook zie ik een bijzondere bloem, de stapelia, die ik nog nooit gezien heb en een minder spectaculair schildpadje. Tot zo ver het wildlife.

Het grootste deel van de middag vemaken we ons nog in het derde deel van het park naast sectie 2 waar de leeuwen zitten en we niet mogen komen. Stiekum hopen we dat de leeuwen langs het hek lopen en we ze zo nog kunnen zien, maar dat gebeurt natuurlijk niet. Wel komen we op een zandpad uit dat steeds smaller wordt en op een gegeven moment beginnen we toch te denken dat we ergens verkeerd zijn gereden, maar nadat we ons een weg banen door de bush dat het pad langzaam aan het innemen is komen we op een parkeerplaats aan. Hier strekken we de benen en drinken wat. Nu nog terug, maar de weg wordt vanaf hier beter.

Terug bij het huisje drinken we lekker buiten wat en genieten van de rust. We gaan uiteraard weer bij de poel kijken, maar daar is het nog steeds rustig. Gisteren liepen we schijnbaar op een gelukkig moment voorbij met zoveel beweging. Bij het restaurant ontdekken we een hele grote groep vleermuizen die hangen te slapen aan het plafond. Het wemelt er van de vleermuizen, dat hebben we eerder helemaal niet opgemerkt.

Als we bij het restaurant zitten raken we in gesprek met een jong Nederlands stel dat ook rond rijdt, maar dan in tegengestelde richting. We besluiten met z'n vieren te gaan eten en delen ondertussen onze reiservaringen. Het wordt nog een gezellige avond en we gaan voor het eerst behoorlijk laat naar bed.