Dag 23 Panda en Google

Verenigde Staten, Millbrae

De Duitse buurtjes gaan weg om een uur of 7. Ik hoor ze zachtjes vertrekken, wij staan iets voor half 8 ook op. We ruimen de laatste spulletjes op nadat we gewassen en aangekleed zijn en halen nog een natte lap over de vloer. De lakens en kussenslopen gaan de afvalbak in samen met de oude handdoeken die we gebruikt hebben voor de laatste schoonmaak. Ik schenk nog wat vruchtensap in voor onderweg en dan is alle voorraad op.

Om half 9 rijden we de camping af. Eerst op zoek naar propaan om de gastank bij te vullen en benzine voor het motortje, anders kunnen we waarschijnlijk niet eens meer terug komen bij Cruise America. Gisteren hebben we via gasbuddy en internet gezocht naar een tankstation dat beide verkoopt en we hebben er één gevonden een klein eindje terug bij Sunko in San Leandro. De naam van het station is veranderd, maar de gastank staat er nog. We betalen $27 om de gastank bij te vullen en gooien voor $30 benzine in de camper. We kregen de camper niet met een volle tank mee, dus we leveren hem ook niet met een volle tank in. Om kwart over 9 gaan we echt op weg naar Cruise America, het is maar 25 km rijden verder naar het Zuiden.

Bij de afslag Newark voor Cruise America, tanken we toch voor een tientje bij, we waren iets te zuinig. Ik heb de foto nog eens bekeken van de kilometerstand en benzinemeter bij vertrek en we zitten iets te ver van de oorspronkelijke stand.

Vervolgens rijden we het parkeerterrein van het Double Tree Hilton Hotel op waar Hertz een kantoortje heeft en we onze auto kunnen ophalen. Er zit een jongeman achter de balie die ons niet kan helpen omdat hij alleen de auto’s wast. Wel weet hij te vertellen dat het onverwacht druk is en er auto’s te weinig zijn, maar er worden extra auto’s gebracht. We hoeven maar 10 minuutjes te wachten en ondertussen beginnen we te kletsen. Als hij hoort dat we uit Europa komen en drie weken met een camper hebben rondgereisd, wordt hij helemaal enthousiast. Hij heeft nog nooit iemand uit Europa ontmoet en hij zou ook graag een keer een camper huren. Hij heeft het verhuurbedrijf wel gezien en is nieuwsgierig naar hoe dat in zijn werk gaat en wat het kost. Hij baalt zelfs als de telefoon voor de tweede keer gaat, hij wil ons allerlei vragen stellen.
Rond 10 uur komen er twee vrouwen naar de desk, zij gaan over het verhuren en gaan achter de balie staan. De jongen staat op en vertrekt. We moeten even wachten tot de computers opgestart zijn en de sleutels gesorteerd maar worden dan geholpen. We hebben de kleinste klasse gehuurd Chevrolet Spark-achtig en we worden gevraagd of een Beetle (Kever) akkoord is. Prima, daar heb ik nog nooit in gereden, dus lijkt me wel leuk.
Tijdens het inboekproces blijkt de auto echter nog niet te zijn vrijgegeven en we krijgen daarom een andere auto toegewezen. Een klasse groter, het wordt een Ford Fiesta met een hele ruime kofferbak, al onze spullen passen erin.
Danny stapt weer in de camper, ik in de auto en we rijden achter elkaar aan een paar honderd meter verderop naar Cruise America.

De auto parkeer ik naast de camper zodat we de bagage makkelijk over kunnen laden. Het afhandelen van de schade gaat makkelijker dan verwacht. Er is een lijst met prijzen voor het vervangen van kapotte onderdelen. De bovenste spiegel kost $ 150, het bedrag wordt ingehouden van onze borg. Terug in Nederland moeten we het bedrag terugvorderen van de Duitse Verzekeringsmaatschappij. Hopelijk gaat dat zonder veel moeite.

We hebben 2.603 mijl gereden in 19 dagen met de camper.

Alle spulletjes die we over hebben zet ik op een tafel bij de ingang van het kantoor, terwijl Danny onze bagage in de huurauto overlaadt. Ik loop een keer of drie heen en weer met slaapzakken, stoeltjes, huishoudelijke spullen en onze hoofdkussens. Een gezin met twee jonge tienermeiden staat net hun camper in te laden, dus ik loop naar hen toe en vertel dat ik spullen over heb en ze op de tafel heb gezet. Mochten ze interesse hebben dan moeten ze even kijken wat ze kunnen gebruiken. De vader begrijpt het eerst niet, maar één van de dochters loopt meteen met me mee. Ze kijkt in de tas en bedankt me.
Als we later naar het kantoor lopen voor een kopie van het schadeformulier, ligt er niets meer op de tafel. Duidelijk een goede bestemming gevonden. De tiener komt net met haar moeder voorbij als we staan te wachten op onze kopie, ze bedanken ons nogmaals. De moeder vraagt ineens of we Nederlands zijn en reageert dan in het Nederlands met een sterk accent. Weet niet of ze Duits zijn of Scandinavisch, maar zoiets zal het wel zijn. We wensen ze een leuke vakantie.

We hebben nog een groot deel van de dag over en besluiten Silicon Valley te bezoeken. We kunnen eerst niet echt vinden wat we willen zien en ik denk dat het een leukere idee is naar Santa Cruz te rijden en daar aan de kust te kijken. We belanden echter in een enorme file en na 20 minuten zijn we 1 km opgeschoten. Het is inmiddels 12 uur geweest en we besluiten Santa Cruz te laten vallen en ergens bij een Panda Express te gaan eten.
Bij de eerste afslag gaan we de snelweg af en keren om, 10 minuten later rijden we het parkeerterrein op van een winkelcomplex met veel verschillende eettentjes, maar ons doel is Panda Express. Beide keren dat we in Amerika op vakantie waren hebben we hier gegeten. Deze vakantie nog niet en die traditie moeten we wel in ere houden. We bestellen allebei een bordje i.p.v. een kom. Ik neem zowel garnalen als beef bij de noedels. Danny gaat ook voor noedels met beef maar dan met kip.
We eten buiten op het kleine bijbehorende terrasje ieder de hele doos leeg. We hadden vandaag nog niet gegeten, op wat fruit na.

Op weg naar het hotel stoppen we bij het hoofdkantoor van Google. Het gaat niet om één gebouw maar om een hele wijk! Alle gebouwen om ons heen zijn van Google. Er is een Google straat en overal om je heen staat er Google bij de gebouwen.
We stappen uit bij een Whatsapp poppetje waar al meer mensen staan te fotograferen. Er lopen hier allemaal toeristen rond om met het logo op de foto te gaan. Tussen de gebouwen hebben ze een soort wandelpromenade aangelegd met zitjes en parasols her en der verspreid. Alle parasols hebben de kleuren van Google. Je ziet ze ook bij alle andere gebouwen staan. De gekleurde fietsen om over het terrein te fietsen staan er ook, maar het zijn er niet veel. We vinden het Android beelden parkje, veel kleiner dan gedacht. Eigenlijk een beetje zonde hoe hier bij de Google merchandise winkel alles bij elkaar gepropt staat. Natuurlijk maken we wel foto’s net als de rest van de rondlopende toeristen. Er stoppen zelfs hele touringbussen.

We rijden verder richting het hotel, het is 4 uur als we daar aankomen. Het hotel ziet er op het eerste gezicht goed uit. Bij de balie krijgen we een tasje mee met twee flesjes water en zoute knabbels, omdat Danny Diamond lid is bij Best Western. Een upgrade is helaas niet meer beschikbaar, het hele hotel zit vol. En als ik vraag of het hotel ook AAA korting geeft, antwoordt de receptioniste, dat dat alleen geldt op rechtstreeks geboekte overnachtingen maar dat de prijs die wij betalen al heel goedkoop is. Kamers kosten nu $205 per nacht en wij betalen $ 140 en dankzij een kortingsbon van Booking.com krijgen we later zelfs nog € 40 retour.
We kunnen wel tot 13.00 uur op onze kamer blijven morgen, uitchecken is normaal 12 uur maar omdat onze vlucht pas om 16.30 uur gaat is het wel fijn als we op ons gemak kunnen doen. Eerst even ontbijten, dat is inclusief bij de door ons geboekte kamer, daarna op ons gemak de koffers pakken zodat de koffers niet te zwaar zijn en misschien nog een duik in het zwembad.

We rijden naar de kamer, parkeren voor de deur en Danny sleept de koffers naar boven.
We zitten op de eerste verdieping. Kamer ziet er prima uit, ik check ons alvast in voor de vlucht morgen en werk het verslag weer bij. Danny heeft de tv ontdekt en kijkt op zijn gemak een film. Er zijn zoveel reclamepauzes dat hij niet eens tijdens elke pauze buiten een sigaretje gaat roken. Dat wil wat zeggen.

Echt honger hebben we niet na de lunch bij Panda Express, we hebben nog een aangebroken zak chips en misschien dat we zo nog even naar beneden gaan kijken in het restaurant of bij de bar voor wat kleins om te eten. Om half 8 gaan we bij het restaurant en de bar kijken. Het is niet echt gezellig, maar nemen toch allebei een rum cola. Later bestellen we er nog een hapje bij, gehaktballetjes met bacon, en twee nieuwe rum cola's.

Tegen 9 uur hebben we het wel gezien, het is wel wat drukker maar nog steeds niet echt gezellig, we gaan terug naar de kamer. Ik zet ons verslag online en Danny kijkt zijn film af.