naar Soroa

Cuba, Soroa

We nemen afscheid van Maria (la Gorda) en stappen in de auto om naar Soroa te rijden. Bij vertrek staan er een aantal mannen bij de ingang, de bewaker vraagt of we drie medewerkers mee willen nemen. Ze hebben hier gewerkt en gaan een paar dagen terug naar huis. De bewaker spreekt een paar woorden Engels en zij niet daarom laten ze hem het woord voeren. Waar is huis? Zo'n ruime 80 km verderop in Guane. Het grotere plaatsje waar we op de heenweg ook langs gereden zijn. Niet de beroerdste nemen we ze mee.

De mannen zijn zichtbaar dankbaar en met hen op de achterbank vertrekken we. Danny heeft de pas erin en rijdt harder dan op de heenweg. Het water uit de kuilen en gaten is weg en nu kan hij beter inschatten hoe diep ze zijn. Ik probeer een praatje aan te knopen met de mannen op de achterbank en ze geven aan waar de grootste kuilen zijn. De weg lijken ze uit hun hoofd te kennen. Eén keer net als Danny wat harder rijdt, omdat het zo lekker gaat, roept één van hen. Een harde bonk en we rijden door een behoorlijke kuil die Danny over het hoofd heeft gezien. De auto doet het nog en we rijden door.

Na bijna twee uur, ja je doet lang over 85 km als de weg zo slecht is, komen we in Guane aan. We zetten de mannen één voor één langs de kant van de weg af. Altijd leuk om de plaatselijke bevolking te helpen met een lift. Dat hoort er bij in een land waar auto's een zeldzaam bezit zijn.

Vanaf Guane is het nog 180 km en ik wil niet dezelfde weg rijden als op de heenweg. We gaan vanaf nu op asfalt verder naar de snelweg A4.
De weg is minder interessant als de heenweg en een geplande afslag om binnen door te gaan missen we. Tsja ontbrekende plaatsnaamborden. Als we honger krijgen stoppen we voor benzine en een broodje bij een tankstation langs de weg. Daarvoor moeten we even keren, maar dat doen er hier meer en er loopt een pad door de middenberm.

De slechtste stop ever blijkt het. We zijn afgezet met het wisselgeld tijdens het tanken, de broodjes worden in de magnetron gedaan en zijn zo slecht dat we er de slappe lach van krijgen. We rijden maar snel door naar ons hotel dat niet ver meer is.

Soroa onze bestemming ligt in de heuvels van de Sierra del Rosario en is door UNESCO uitgeroepen tot biosfeerreservaat. Je vindt hier onder andere een prachtige botanische tuin met wel meer dan 700 soorten orchideeën, de grootste in Cuba. Helaas is het te laat om daar nog naar toe te gaan als we aankomen. We nemen onze intrek in het staatshotel Villa Soroa en installeren ons voor het eten aan het zwembad. Daar zit nog een Nederlands stel, we raken in gesprek, de rum vloeit weer rijkelijk in de vorm van baco's en mojito's en we besluiten gezamenlijk te gaan eten in het restaurant van het hotel.

Fout twee van de dag! De slechtste maaltijd van heel Cuba, erger nog dan het broodje van vanmiddag. Tegen alle waarschuwingen op internet in bestellen we rundvlees. En inderdaad we krijgen prachtige schoenzolen gereserveerd met een dotje rijst en harde broccoli. De gaartijd voor de broccoli hebben ze waarschijnlijk toegepast op de steak en vice versa. Gelukkig hebben we vooraf een soepje gehad en met daarna een ijsje toe zijn onze magen toch nog redelijk gevuld. Gevieren gaan we buiten bij de bar op het terras zitten en nemen nog maar een drankje.

Bij de bar begint een bandje te spelen en zo wordt het een hele gezellige avond en we gaan als laatste gasten naar bed. Alle gasten zijn verdwenen, de vrouw van het Nederlandse stel ook. De twee wonen niet samen en volgens ons kunnen ze daar ook beter nog maar een keer over nadenken. Het botert niet zo blijkt na de nodige rum consumptie. Zij taait af naar hun kamer en hij blijft achter bij ons en doet zijn verhaal. Wat is dat toch met alcohol dat mensen hun hele levensverhaal spuien aan onbekenden.

Villa Soroa 2 nachten voor €44 pp.