Dag 22 wat een indrukken vandaag

Verenigde Staten, Eddy County

Wat kan ik over vandaag zeggen? Het was in een woord geweldig. We hebben de Carlsbad Caverns bezocht en dat was fantastisch. Maar laat ik bij het begin beginnen.

Het was best koud vannacht en ook toen we wakker werden was het behoorlijk fris. Dus eerst de verwarming aan, daarna een warme douche en tegen half tien waren we op pad. Niet natuurlijk zonder eerst afscheid genomen te hebben van Steve. Omdat we Texas vandaag verlaten, heb ik hem onze kaart gegeven. Hij gaat vandaag door naar Big Bend Ranch State park.

Het eerste gedeelte van de route is prachtig. Een mooi landschap tot aan Balmorhea, maar dan verandert de omgeving compleet. Alleen maar vlakke velden en her en der installaties die olie, gas of water uit de grond pompen. Heel af en toe zien we nog een verdwaalde koe, maar het meeste geld wordt hier toch verdiend met andere werkzaamheden dan boeren.

Tot aan Pecos is het één en al boortorens, waterwinning en stacaravans, voor werklui vermoeden we. In Pecos halen we nog wat vers brood en een salade bij United. De Walmart ernaast heeft helemaal geen vers afdeling tot onze verbazing.
Vanaf Pecos herhaalt het landschap zich met boortorens en rijen stacaravans. Een vrachtwagen voor ons krijgt een klapband maar hij rijdt door. Waarschijnlijk zijn ze dat hier gewend, want er liggen werkelijk overal kapotte stukken rubber langs de weg. Verder rijdt iedereen hier in een pick-up, echt macholand.

We rijden verder noordwaarts en bij Black River Village slaan we linksaf naar het Carlsbad Caverns National Park. Niet dat het park hier ook maar ergens staat aangegeven, vreemd genoeg. Op deze weg zien we voor het eerst weer ranches met groene velden, al staat hier en daar ook een ja-knikker. Langs de velden lopen irrigatiekanaaltjes en de meeste vrachtwagens hier vervoeren water.

Tegen één uur komen we aan bij de ingang van Carlsbad Caverns. De grotten hier staan op de Werelderfgoedlijst. Een deel van het grottenstelsel is voor publiek openbaar gemaakt en makkelijk toegankelijk via keurig aangelegde paden.

Bovenop de berg aangekomen, trekken we de lange broeken en wandelschoenen aan. De truien gaan in de rugzak en we lopen naar het visitor center. We mogen gratis naar binnen met onze parkenpas. Na 14.30 uur mag je niet meer naar beneden en gelukkig is het in Carlsbad een uur vroeger dan in Big Bend dus zijn we ruim op tijd. Ondanks dat het in dezelfde tijdzone ligt is er een uur tijdsverschil, dus we winnen een uur.

We lopen om 13.30 uur naar beneden, zigzaggend via een pad van 2 km de grot in. Het pad naar beneden is indrukwekkend op zich. Via dit pad komen we in een grottenstelsel met de grootste grotkamers ter wereld. De Big Room is de grootste ondergrondse ruimte ter wereld zelfs. We kijken al lopend onze ogen uit van al het moois dat we zien, echt heel bijzonder om dit te kunnen zien 😍. Op het einde van dit pad is een restaurant met toiletten en daar pakken we de lift naar boven. Na een korte wachttijd, want er zijn weinig gegadigden die naar boven willen lopen 😉.

’s Avonds rond 19.00 -19.30 uur vliegen de vleermuizen uit bij Carlsbad Caverns, maar dat zou betekenen dat we nog twee en een half uur moeten wachten. Met pijn in ons hart besluiten we daar niet op te wachten maar nog wat kilometertjes te maken richting Artesia. Net voorbij de plaats Carlsbad gaan we de doorgaande weg af om in het Brandley Lake State Park te overnachten. Niet op de camping, maar op een boondockplek. Voor $8 mag je overnachten aan het stuwmeer.

P.S.: mensen de foto's komen later, helaas te weinig uploadsnelheid hier aan het meer.

Het is hier ook koud, dus bespaar je hier weer veul op je energie kosten, ha ha

Ed 2023-04-02 20:26:57

Leest weer lekker weg, je hebt een heerlijke schrijfstijl. Lieve groeten uit Nederland!

Felix 2023-04-05 13:56:09

Heel benieuwd naar de foto's van de Big Room 🙂

Anke 2023-04-06 20:05:53

Dat was heel leuk om te lezen! Dikke kus, Wilma

Wilma 2023-04-17 10:20:47

@Wiljo de verslagen van de laatste dagen staan er nu ook op. Kus van ons 😍