Dag 23 naar Johannesburg en naar huis

Zuid-Afrika, Kempton Park

Vanmorgen na het ontbijt netjes afgerekend. Eddy en zijn hond dag gezegd en we gaan op weg naar de luchthaven. Vanavond vliegen we terug naar huis. We willen onder weg bij Hartebees stoppen om te kijken of er nog plek is voor een tour door De Wildt Cheetah and Wildlife Centre (tegenwoordig heet het Ann van Dyk Cheetah Centre).

Helaas is er nog maar voor één persoon plek op de rondleiding, dus we laten het aan ons voorbij gaan. Erg jammer, want het bezoek aan de cheetah foundation in Namibië in 2009 heeft veel indruk op ons gemaakt dus we hadden er wel zin in.

Dan rijden we maar verder naar Johannesburg en gaan daar op zoek naar een mall. Een middagje shoppen is ook leuk, maar wel anders 🤔.

In Johannesburg moeten een paar malls zijn, maar de eerste die we bezoeken kan ons niet echt boeien. Dus op naar de volgende, deze kunnen we niet vinden. De navigatie heeft er geen zin meer in dus we komen bij een ander winkelcentrumpje uit. Ook leuk en gaan daar naar binnen.

We krijgen langzaam trek en gaan bij een Italiaan op het terras buiten zitten in de schaduw. Hier zie je vooral blanken Zuid Afrikanen, het is een rijker deel van Johannesburg. We bestellen, Danny pizza calzone en ik pasta en zitten te genieten van onze laatste dag in Zuid Afrika. Aan het einde van de middag rijden we naar de luchthaven. Tanken op de luchthaven nog snel voor we de auto inleveren. Erg handig een tankstation op de luchthaven, draaien daarna we via een brug en viaduct de garage in van de verhuurbedrijven en wachten tot er iemand komt om de auto te controleren.

Met onze bagage lopen we tegen 19.00 uur naar de vertrekhal, daar aangekomen kleden we ons om in de toiletten. Korte broek en t-shirt uit en lange broek en lange mouwen aan, wat is het toch altijd koud op die luchthavens en in het vliegtuig. Mijn teenslippers hou ik nog aan.

Dan gaan we op weg om de bagage in te leveren, hier horen we dat we alles moeten laten sealen. Dat doen we nooit, maar nu moet het en gratis worden alle koffers en reistassen in het folie gewikkeld. Nadat we de bagage dan toch eindelijk mogen inleveren, lopen we naar de douane. Ook daar weer een rij, maar we hebben tijd genoeg. En pas als we door de douane zijn trek ik mijn teenslippers uit en mijn bergschoenen aan. De teenslippers verdwijnen in de handbagage en we zijn allebei klaar voor vertrek.

Eerst met het vliegtuig weer naar Caïro, het is drukker als op de heenweg, maar we hebben nog steeds een lege stoel naast ons, dat is fijn. Daar wachten op de volgende vlucht, dat valt zwaar, het is nacht en we zijn moe. We zakken op de grond voor de gate, want er is weinig tot geen plek om ergens te zitten en als we aan boord mogen voor het laatste deel van de reis halen we opgelucht adem.

We proberen nog wat te slapen en worden wakker gemaakt voor een laatste maaltijd vlak voor we landen. Bij de bagageband zien we onze reistas in eerste instantie niet, maar doordat het ding is geseald is het pakketje zo klein geworden dat we het eerst aanzagen voor iemand zijn handbagage. Maar nu hebben we wel alles en we pakken de bus naar de discount parking.

Zondag 13 maart rond 16.00 uur komen we thuis waar de kat met smart op ons zit te wachten.