Dag 4 bezoek aan het Hardap Game Park

Namibië, Hardap Region

Vandaag is een warme dag, de temperatuur loopt op tot 47°C, maar eerst slapen we wat uit. Rond 10 uur zijn we gaan ontbijten, de tafel stond nog netjes gedekt, we zijn natuurlijk de laatsten 😳. Na het ontbijt vertrekken we om 11.00 uur naar de Hardapdam.

Via een kleine omweg komen we aan bij het hek van de Hardapdam en daar betalen we N$ 90. De toegangsprijs is afhankelijk van je nationaliteit, Westerlingen betalen meer dan Afrikanen. Ergens wel logisch, anders zou een bezoekje onbetaalbaar worden voor de eigen bevolking en die van omringende landen. De wegen zijn prima begaanbaar met een gewone sedan zoals onze huurauto volgens de man bij de ingang, dus we gaan op weg.

Onderweg zien we twee mollige bruine beesten in een boom, net te laat voor een foto, want ze zetten het meteen op een lopen als we stoppen. Tot op de dag van vandaag weten we niet wat het waren, maar we dopen ze Namibische marmotten. Of marmotten in bomen klimmen....

Daarna richting het stuwmeer en daar lopen we naar de waterkant. Aan de waterkant zien we een eenzame struisvogel, deze blijft lang genoeg staan om wel op de foto gezet te worden. We rijden terug naar de gate en vragen daar de weg aan de medewerker naar het andere deel van dit park, het Hardap Game park. Na de aanwijzingen opgevolgd te hebben; via betonblokken en een riviertje waar kinderen in aan het spelen zijn, komen we aan de overkant bij de ingang van het game park. Ook hier staat een hek, maar er is niemand in de buurt we rijden dus door en vragen ons af of iemand ons hier ooit zal vinden bij autopech. We zijn nog niemand tegen gekomen deze ochtend op de man bij de gate na.

De weg begint goed maar na enkele km's vragen we ons af of het wel een goed idee is met onze auto hier te rijden. Die gedachte verdwijnt als we iets verderop onze eerste wilde dieren zien, springbokken, oryxs, en koedoes. Vooral die laatste vind ik geweldig, ze zijn best groot en hebben mooie grote oren en de mannetjes een prachtig gewei. Tussen al dit natuurgeweld rennen ook hier weer de nodige struisvogels rond. Vanmiddag weer een picknick met broodjes, kaas en kipfilet uit de supermarkt in Windhoek. Fijn zo'n koelbox.

We komen die middag één andere auto tegen met toeristen en één met werkmannen. Dat denken we omdat deze auto dwars door de struiken en het hoge gras rijdt en niet netjes het gravelpad volgt net als wij.

We rijden tot 16.30 uur door dit deel van het park en dan rijden we terug naar de ingang. We zien nog net een roofvogel van wat kleiner formaat op de weg een prooi opeten voor we bij het tweede hek aankomen. Nu staat er een vrouw in uniform die ons om ons betaalbewijs vraagt. Daarna informeert ze welke dieren we hebben gezien en of we andere auto's hebben gezien. Iedereen moet voor zonsondergang het park verlaten en ze lijkt dit op deze manier te controleren, maar het 'systeem' lijkt ons niet erg waterdicht. We nemen vriendelijk afscheid en vertrekken weer richting de lodge.

Op de asfaltweg aangekomen zien we de leguaan die vanmorgen nog naast de weg liep, nogmaals maar nu niet meer in levende lijve helaas 😥. Een auto moet hem aangereden hebben. Weer iets verder als we al zijn afgeslagen op de onverharde weg naar de lodge zien we bij een waterplaats marabou ooievaars zoeken naar voedsel. Ze zijn een stuk lelijker met hun kale koppen dan onze ooievaars.
Bij de toegangspoort van de lodge aangekomen laat de bewaker een leguaan zien die naast het hek ligt verschuilt in het hoge gras. Terug gekomen in de lodge gaan we lekker wat drinken in de bar. Nu raken we aan de praat met twee reisbegeleiders die toeristen rondleiden in Namibië. Ook hier weer Afrikaans mee gesproken toen ze hoorden dat we uit Nederland komen.
Terug op de kamer lekker gedoucht en omgekleed voor het diner. Na de onbegeleide gamedrive van vandaag vragen we ons af hoe lang het Polootje het nog gaat volhouden.

Na weer een verrukkelijk diner zijn we opnieuw in de bar gaan zitten en nu raken we in gesprek met een gids die onze route zo'n beetje volgt en ook naar Aus gaat. Wie weet ontmoeten we hem daar weer, het is een aardige kerel. Onderweg naar Fish River Canyon raadt hij aan een kleine omweg te maken en ook eens een kijkje te nemen bij de Nautedam. De Nautedam is één van de belangrijkste stuwmeren van Namibië. Stuwmeren spelen een belangrijke rol in de voorziening van drinkwater van het droge land. De Nautedam ligt circa 100 km ten zuiden van Keetmanshoop in de Löwenrivier.

Ook vanavond liggen we weer niet bijtijds in bed 🙄 😁.